Hoppa till innehåll

Pre Loved-indikatorn för september visar att begagnatmarknaden omsatte 1,3 miljarder kronor i september. Två av tio konsumenter uppger att de har handlat begagnat i september. Den totala second hand-försäljningen ökade dessutom jämfört med föregående kvartal.

mobiltelefoner.png

Fortfarande är det mode som lockar flest av begagnatkonsumenterna, fem av tio uppger att de köpt något i kategorin. Omsättningen för mode blev 367 miljoner kronor, vilket är lite högre än månaden innan.

– Försäljningen av second hand-mode ökade i september efter en svacka i augusti, men totalt för det tredje kvartalet sjönk modeförsäljningen med knappt 16 procent jämfört med föregående kvartal. Vi får se hur det något kyligare höstvädret påverkar kommande månaders siffror, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Hemelektronik på uppgång

Hemelektronik kliver fram med höga omsättningssiffror, ungefär på samma nivå som mode trots en låg andel köpare, mycket på grund av att elektronikvaror ofta har ett högre pris.

– Under det tredje kvartalet nådde försäljningen av second hand-elektronik 1,2 miljarder kronor, vilket gör det till kvartalets största begagnatkategori. Det är uppenbart att pris fortsatt är den avgörande faktorn inför ett inköp, och vi ser också hur intresset för second hand ökar i flertalet delbranscher, säger Maria Mikkonen.

Starkt kvartal

För hela det tredje kvartalet blev omsättningen 4,2 miljarder kronor vilket är något högre än föregående kvartal. På årsbasis från januari till september beräknas hela begagnatmarknaden ha omsatt 12,9 miljarder kronor, varav mode står för 3,5 miljarder kronor.

Politiken sitter på nycklarna till mer second hand-försäljning

Svensk Handel har under en längre tid påtalat vikten om att skapa incitament hos såväl konsumenter som handlare till att utforska second hand-marknaden. Här spelar politiken en viktig roll, då en sänkt moms på second hand-produkter skulle leda till ett än högre tryck.

– Handelsföretagen tar, och vill fortsatt ta ansvar i frågor som rör hållbarhet. Är regeringen allvarlig i sitt budskap om att näringslivet spelar en viktig roll i den gröna omställningen, så är det hög tid att skapa tydliga incitament för företagen. Det borde inte vara en fråga om, utan när, momsen på second hand-produkter slopas, säger Maria Mikkonen. 

I månadens indikator finns även en intervju med Elgiganten, som erbjuder ett växande second hand-sortiment inom hemelektronik.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ehi4-2.png

E-handeln ökade i december – trots fler julklappsinköp i november

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för december månad till 16,4 miljarder kronor.
ringa-stold-1.png

Handelns brottsutsatthet på rekordhöga nivåer under 2024

PressmeddelandeSvensk Handels Trygghetsbarometer för 2024 visar att handelns brottsutsatthet ökar till nivåer som tidigare aldrig skådats.
malmo.png

Svensk Handel kommenterar utredningen om stärkt trygghet i den byggda miljön

PressmeddelandeSvensk Handel är, liksom fler andra tunga aktörer, negativa till tvingande lagstiftning på området.
ringa-stold.png

En klar majoritet av stölder i butik anmäls inte

PressmeddelandeTrygghetsbarometern för det fjärde kvartalet 2024 visar att 40 procent av butikerna har utsattes för brott eller hotfullt beteende.
stilindex-vinterbild.png

Försäljningen av kläder lyfte i december

PressmeddelandeKlädförsäljningen ökade med 6,4 procent i december. Skoförsäljningen gick i motsatt riktning och backade med 6,1 procent.
20.png

Stark second hand-bransch tappade fart under Black Week

PressmeddelandeSvensk Handels Pre Loved-indikator för november 2024 visar en nedgång i den totala försäljningen inom second hand.
1-5.png

Handeln fortsatt pessimistisk inför 2025

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln avslutar året med fortsatt tunga utmaningar.
svenskt-mode-2024.png

Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör

PressmeddelandeSverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.