Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för juni månad till 14,6 miljarder kronor och för juli månad till 11,8 miljarder kronor. Det är en ökning med 17 procent jämfört med juni 2023 respektive en minskning med 1 procent jämfört med juli 2023.

ehi8.png

Kommentarer från Svensk Handel

– Intresset för e-handeln är fortsatt skyhögt. Andelen som gör sina inköp online har under de senaste månaderna legat på nivåer som överträffar vad vi såg under pandemin. Det visar på att potentialen är enorm för e-handeln även i framtiden, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

– Att köpbeloppen är så pass låga, exempelvis som nu i juli, kommer inte som någon större överraskning. Vi vet att hushållens ekonomi är ansträngd till följd av fortsatt höga räntor. Riksbankens kommande räntebesked blir viktigt, och Svensk Handel förespråkar en dubbelsänkning. Här har även regeringen ett ansvar i att leva upp till löftet om att arbeta för en återhämtning av hushållens köpkraft.

– Det råder inga tvivel om att e-handeln från tredje land tar allt större marknadsandelar. Den fria konkurrensen ska givetvis värnas, men när vi svart på vitt ser hur företag som Temu och Shein tillåts agera efter helt andra spelregler än svenska handelsföretag, blir det också ett hot mot Sverige som handelsland. Vi vill se att svenska politiker, på såväl EU som nationell nivå nu agerar i frågan, avslutar Per Ljungberg.

svenska-sedlar-mynt.jpg

Kontanter är fortsatt en naturlig del av den svenska handeln

PressmeddelandeAllt färre konsumenter betalar sina varor och tjänster med kontanter. En klar majoritet av butikerna accepterar kontanter som betalmedel.
second-hand-klader-mp.jpg

Second hand-marknaden omsatte 2,8 miljarder i juni och juli

PressmeddelandeSecond hand-marknaden befäster sin position som ett naturligt sätt för svenskar att handla på.
kundvagn.jpg

Handelns framtidsförväntningar försämrades i augusti

PressmeddelandeTrots att Riksbanken nu aviserat om fler räntesänkningar förblir handelsföretagens framtidsförväntningar dystra.
maria-mikkonen-3.jpg

”Inte tillräckligt” – Svensk Handel om räntebeskedet

PressmeddelandeSvensk Handel ser positivt på räntebeskedet, men betonar att försiktigheten slår hårt mot en bransch som är beroende av butiksbesökare.
ehi8.png

Stark junimånad följt av avsvalnad juli i e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för juni månad till 14,6 miljarder kronor och för juli månad till 11,8 miljarder kronor.
mode-bla-trojor.png

Avvaktande julimånad för modehandeln

PressmeddelandeStilindex för juli visar att modehandeln inte gick så bra som många hade hoppats. Justerat för inflation backar både kläd- och skohandeln.
kund-med-sportskor.jpg

Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – trots fallande inflation

PressmeddelandeButiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver.
ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.