Hoppa till innehåll

Att plastpåsar inte hör hemma i naturen är alla överens om. Det handlar om att lägga energin på sådant som de facto ger ordentliga miljöeffekter. Dyrare påsar är inte rätt väg att gå, låt oss samarbeta istället, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel i sin slutreplik på Aftonbladet.

8e8adf68cb2243819e8e83a09dd849b0.jpg

SLUTREPLIK. När regeringen straffbeskattar plastpåsar ignorerar de handelsföretagens engagemang i frågan. Svensk Handel är helt överens med Per Bolund om att plastpåsar inte hör hemma i vår natur och i haven. Samtidigt är det inte heller svenska plastpåsar som i första hand skräpar ned.

Vi är på god väg att klara EU:s mål

Handelns företag bedriver sedan flera år ett aktivt arbete för att minska den onödiga användningen av plastpåsar. Vi kan konstatera att arbetet har gett resultat och att vi är på rätt väg. delar av handeln har börjat ta betalt för påsen, handlare tar genom initiativ som One bag habit, steg för att minska användningen av plastpåsar och handeln har dessutom gått före i arbetet med att fasa ut den fossila plasten i våra påsar.

Vi är på god väg att klara EU:s mål om minskad användning av plastpåsar till år 2020. Förra året halverades dessutom mängden plastkassar kring svenska stränder, enligt en rapport från Håll Sverige rent. detta verkar dock ha gått regeringen helt förbi. I stället för att sträcka ut en hand och arbeta tillsammans med handeln införs nu en skatt med minst sagt diffusa miljöeffekter. Det är djupt olyckligt.

Plastpåseskatt – ett slag i luften

Att under grön flagg införa symboliska skatter för att fylla statskassan är oseriöst. I förlängningen riskeras förtroendet för politikens förmåga att lösa de verkliga miljöproblem som vi har. Sverige behöver en kraftfull miljö- och klimatpolitik som levererar konkreta resultat. Plastpåseskatten är tyvärr inte ett exempel på detta utan kan närmast liknas vid ett slag i luften.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk handel

Källa: Aftonbladet – 2019.11.31

Läs mer: Skatten på påsar är bara symbolpolitik

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
stadsbild-elisabet.png

Oansvarigt av Länsstyrelsen Kalmar län att uppmana till köpstopp

DebattartikelAtt Länsstyrelsen ihop med länets kommuner i en kampanj uppmanar till att inte köpa nya produkter under januari månad är ansvarslöst.
textil-i-lada.png

Politiken måste ta ansvar för insamlat textilavfall – satsa på forskning om uppskalning nu

DebattartikelNu måste politiken ta ansvar för att det skapas lösningar för de stora mängder insamlat textilavfall som kommer uppstå.
sofia-och-maria.png

På önskelistan: En rekordstark julhandel och stärkt konkurrenskraft

DebattartikelHandeln befinner sig i ett stålbad med lågkonjunktur, fallande konsumtion och en snedvriden konkurrens från kinesiska onlinegiganter.
palmetzhofer-larsen-debatt.jpg

Black Friday – Gräddfilen för kinesiska skurkföretag måste stängas

DebattartikelVi kan inte ha en situation där gigantiska kinesiska e-handelsplattformar tillåts ha en egen gräddfil till svenska konsumenter.
martin-debattartikel.jpg

Konsumtionen räddar välfärden och klimatet

DebattartikelREPLIK | Debatten inför Black Friday, om att det är ”konsumtionssamhället” som är roten till klimatkrisen är felaktig.
pressbild-sofia-larsen-24.jpg

Politiken måste sluta ta handeln för givet – nu krävs åtgärder

DebattartikelFör att finansministern ska lyckas med sina ambitioner är det avgörande att Sverige står starkt som handelsnation.
debatt-sofia-martin-maria.png

Om svensk handel ska blomstra krävs akuta reformer

DebattartikelInför Riksmötets öppnande föreslår Svensk Handel fem reformer för att stärka Sverige som handelsland.
sofia-med-textil.png

Modebranschen bär inte hela ansvaret för hållbarhet

DebattartikelAtt uttrycka identitet, smak och stil samt tillhörighet genom sina kläder, är ett viktigt mänskligt kulturellt beteende.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.