AI på Kicks – Skönhetsassistenter ger skräddarsydda rekommendationer
Kicks har framgångsrikt integrerat AI i sin verksamhet för att förbättra kundupplevelsen och optimera interna processer. Digitala skönhetsassistenter bistår kunder med hudvårdsanalys och skräddarsydda produktrekommendationer.
Ett av de centrala avsnitten i Svensk Handels senaste upplaga av branschrapport Läget i handeln handlar om AI. Ett företag som framgångsrikt använder AI är Kicks.
Olika AI-lösningar används idag på varierande sätt hos Kicks. Till att börja med så används ChatGPT allmänt inom företaget till brainstorming och vardagssupport. Oskar Wilhelmsson, data scientist, utvecklar:
– Många medarbetare använder ChatGPT dagligen. Det kan vara för att exempelvis få till en Excel-formula, koda mer effektivt, summera och analysera information eller skriva rapporter.
AI hjälper också till med kundanalys vid mailutskick så att varje kund får relevant mailinnehåll.
– För en stor andel av de mail vi skickar ut använder vi AI för att bedöma en persons intresse av mailet. Detta hjälper oss att ge våra kunder mer relevant innehåll.
För att förbättra kundupplevelsen vid onlinehandel har Kicks ett flertal AI-drivna verktyg, bland annat en webbaserad chatbot vid namn KICKI, som svarar på kundfrågor.
– KICKI avlastar vår kundservice genom att minska antalet frågor som de får in. Om KICKI inte kan svara så kan såklart kunden alltid kontakta vår kundservice, förklarar Oskar.
Förutom chatboten Kicki finns också en så kallad Beauty Bot, som är utrustad med omfattande kunskap om Kicks produktutbud. Den fungerar på samma sätt som en kunnig mänsklig säljare i fysiska butiker och bistår kunder med att identifiera produkter som överensstämmer med deras preferenser och behov.
Dessutom har Kicks, på hemsidan, ett AI-drivet verktyg för hudvårdsanalys, Skin Analytics. Kunder laddar upp en selfie och svarar på några korta frågor. Därefter genereras personliga rekommendationer för en skräddarsydd hudvård efter den individuella kundens behov och egenskaper. Kicks kunder kan även prova smink och andra produkter online med hjälp av AI-drivna assistenter.
– ”Make Up Advisor” och ”Virtual Try on” hjälper dig att testa olika looks digitalt, och visualisera hur olika produkter ser ut på ditt ansikte.
Tre av tio svenskar har använt AI
Uttrycket artificiell intelligens myntades redan år 1956, men det skulle ta ytterligare flera decennier innan dess stora genomslag kom. När ChatGPT lanserades i slutet av 2022 fullkomligt exploderade intresset och AI blev bokstäverna på allas läppar. Redan en vecka efter lanseringen hade ChatGPT en miljon användare och efter två månader var användarantalet uppe i 100 miljoner, vilket är den hittills snabbaste tillväxten i historien för en konsumentapp. I den svenska befolkningen har tre av tio använt AI och det vanligaste är att man brukat just ChatGPT.
Majoriteten av svenskarna har inte använt ett AI-verktyg ännu, men medvetenheten har ökat avsevärt de senaste åren. 2019 hade var fjärde svensk svårt att associera något ord till AI, men i slutet av 2023 hade andelen krympt till ungefär var tionde.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!