Hoppa till innehåll

Kicks har framgångsrikt integrerat AI i sin verksamhet för att förbättra kundupplevelsen och optimera interna processer. Digitala skönhetsassistenter bistår kunder med hudvårdsanalys och skräddarsydda produktrekommendationer.

kicks.png
Oskar Wilhelmsson, Kicks

Ett av de centrala avsnitten i Svensk Handels senaste upplaga av branschrapport Läget i handeln handlar om AI. Ett företag som framgångsrikt använder AI är Kicks.

Olika AI-lösningar används idag på varierande sätt hos Kicks. Till att börja med så används ChatGPT allmänt inom företaget till brainstorming och vardagssupport. Oskar Wilhelmsson, data scientist, utvecklar:

– Många medarbetare använder ChatGPT dagligen. Det kan vara för att exempelvis få till en Excel-formula, koda mer effektivt, summera och analysera information eller skriva rapporter.

AI hjälper också till med kundanalys vid mailutskick så att varje kund får relevant mailinnehåll.

– För en stor andel av de mail vi skickar ut använder vi AI för att bedöma en persons intresse av mailet. Detta hjälper oss att ge våra kunder mer relevant innehåll.

För att förbättra kundupplevelsen vid onlinehandel har Kicks ett flertal AI-drivna verktyg, bland annat en webbaserad chatbot vid namn KICKI, som svarar på kundfrågor.

– KICKI avlastar vår kundservice genom att minska antalet frågor som de får in. Om KICKI inte kan svara så kan såklart kunden alltid kontakta vår kundservice, förklarar Oskar.

Förutom chatboten Kicki finns också en så kallad Beauty Bot, som är utrustad med omfattande kunskap om Kicks produktutbud. Den fungerar på samma sätt som en kunnig mänsklig säljare i fysiska butiker och bistår kunder med att identifiera produkter som överensstämmer med deras preferenser och behov.

Vi såg en möjlighet att förbättra kundupplevelsen och hjälpa kunderna att hitta rätt produkter med hjälp av AI och vara först med att testa någon nytt. Jämfört med en vanlig sökmotor så fokuserar Beauty Bot på att lösa kundens problem snarare än att hitta en specifik produkt.
Oskar Wilhelmsson
Data scientist på Kicks

Dessutom har Kicks, på hemsidan, ett AI-drivet verktyg för hudvårdsanalys, Skin Analytics. Kunder laddar upp en selfie och svarar på några korta frågor. Därefter genereras personliga rekommendationer för en skräddarsydd hudvård efter den individuella kundens behov och egenskaper. Kicks kunder kan även prova smink och andra produkter online med hjälp av AI-drivna assistenter.

– ”Make Up Advisor” och ”Virtual Try on” hjälper dig att testa olika looks digitalt, och visualisera hur olika produkter ser ut på ditt ansikte.

Tre av tio svenskar har använt AI

Uttrycket artificiell intelligens myntades redan år 1956, men det skulle ta ytterligare flera decennier innan dess stora genomslag kom. När ChatGPT lanserades i slutet av 2022 fullkomligt exploderade intresset och AI blev bokstäverna på allas läppar. Redan en vecka efter lanseringen hade ChatGPT en miljon användare och efter två månader var användarantalet uppe i 100 miljoner, vilket är den hittills snabbaste tillväxten i historien för en konsumentapp. I den svenska befolkningen har tre av tio använt AI och det vanligaste är att man brukat just ChatGPT.

Majoriteten av svenskarna har inte använt ett AI-verktyg ännu, men medvetenheten har ökat avsevärt de senaste åren. 2019 hade var fjärde svensk svårt att associera något ord till AI, men i slutet av 2023 hade andelen krympt till ungefär var tionde.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
kicks.png

AI på Kicks – Skönhetsassistenter ger skräddarsydda rekommendationer

NyhetKicks har framgångsrikt integrerat AI i sin verksamhet för att förbättra kundupplevelsen och optimera interna processer.
sakerhetsbilder-webb-1729088728.jpg

Fusk i självskanning och självutcheckning borde ses som bedrägeri

NyhetMaria Magnusson Olsson, försäljningschef på Ica Kvantum Stenungsund berättar om stöldrelaterade utmaningar gällande självbetjäningskassorna.
artikelbild-coop-webben.jpg

”Svårt att veta hur många stölder som sker i självbetjäningen”

NyhetHur kan man fortsätta utveckla självbetjäning i sin butik och samtidigt hantera den ökade risken för stölder?
17.png

Stölder tvingar ICA-butik att stänga självutcheckningen

NyhetSjälvbetjäning ska göra det snabbt och enkelt att handla. Men ökade stölder leder till att butiker nu stänger självutcheckningen.
laddstolpe.png

Så påverkar krav på laddstolpar handeln

NyhetDen 1 januari 2025 träder de nya reglerna för laddstolpar i kraft, vilket kommer att påverka såväl företag som fastighetsägare inom handeln.
normal-vinnare-ra-24.png

Årets köpupplevelse är Normal

NyhetHur har Normal gjort för att ta hem det åtråvärda priset för Årets köpupplevelse på Retail Awards? Det har vi tagit reda på.
klattermusen-2.png

Snabbklättrare blev Årets tillväxtföretag

NyhetHur gör vinnaren av Årets tillväxtföretag för att hålla farten uppe? Friluftsmärket Klättermusen kammade hem priset Retail Awards 2024.
axelj.png

Axel Johnsons över 50 AI-projekt

NyhetInom Axel Johnsonkoncernen har digital transformation och AI länge legat högt på dagordningen. Nu pågår drygt 50 projekt med Generativ AI.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.