Hoppa till innehåll

Cirkulära affärsmodeller som kan kombinera konsumenternas sug efter både lågt pris och hållbarhet har guldläge här och nu.

cirkulara-affarsmodeller-kronika-pl-1692297404.png

Flera av de digitala marknadsplatserna där det går att köpa och sälja begagnade varor går riktigt bra. Det har aldrig varit ett så bra läge för lagstiftarna att driva på och skapa rätt förutsättningar för en ökad andrahandsmarknad och därmed en mer hållbar konsumtion som nu. Slopad moms på begagnade varor och skattereduktion på reparationer är två viktiga åtgärder för att Sverige ska visa vägen mot en mer hållbar handel.

Trots att den svenska marknaden för sällanköpsvaror har det tufft, inte minst när det kommer till e-handeln, tyder det mesta på att begagnatmarknaden går desto bättre. En förklaring är att konsumenterna jagar lågt pris. En annan är att digitalisering gjort det lättare och mer attraktivt att sälja och köpa begagnade varor. Och en tredje är en ung generation bestående av värderingsstyrda individualister som prioriterar hållbarhet och söker unika plagg och andra varor.

Kraftigt ökat intresse för att köpa och sälja begagnat

Tyvärr saknas bra marknadsstatistik när det kommer till försäljning av begagnade varor på den svenska marknaden, men både Plick och Tradera har rapporterat om en oerhört stark marknad under våren 2023. Plicks VD Jimmy Heiber sa i en intervju i SR Ekonomiekot Extra som sändes den 28 juli att de har sett en oerhört kraftig tillväxt det senaste halvåret. Tradera meddelade nyligen att antalet annonser på deras sajt har ökat med 25 procent första halvåret i år och de kategorier som växer snabbast är hemelektronik, verktyg och klockor.

Enligt Thredups Resale Report 2023 växte andrahandsmarknaden för kläder på globalnivå med 28 procent under 2022 och stod då för 9 procent av den totala marknaden. De kommande fem åren förväntas den globala andrahandsmarknaden för mode växa tre gånger så snabbt som modeindustrin i sin helhet. Enligt samma rapport växte andrahandsmarknaden i USA fem gånger så snabbt som modeindustrin i sin helhet under 2022. I genomsnitt är 2 av 5 plagg i Generation Z:s garderob i USA vintage. Min bedömning är att det ser ungefär likadant ut i Sverige som i USA. Tillväxten är kraftig och förutsättningar för att den ska explodera ytterligare kommande år är stor.

Innovation, mer samarbete och politiska initiativ krävs för att driva på utvecklingen

Handeln i Sverige har varit tidiga med hållbarhetsfokuset, fortfarande hör jag betydligt mer tal om hållbarhet när jag besöker konferenser i Sverige än utomlands. Men med en kraftigt växande global andrahandsmarknad riskerar vi att tappa vår pole position. Det krävs massiv innovation och betydligt mer samarbete både inom och utom vår bransch för att vi ska leda utvecklingen.

Hur ska en ur ett globalt perspektiv liten aktör i Sverige, vars verksamhet idag bygger på en linjär affärsmodell, ha förutsättningar att komplettera och på sikt ersätta den med en cirkulär? Och hur ska de kunna vara konkurrenskraftiga på en global marknad? Vi på Svensk Handel menar att det bland annat krävs fler politiska initiativ för att stimulera utvecklingen. Momsen på begagnade varor bör avskaffas, det är trots allt varor som det redan betalats moms för en gång. Vi menar också att skattereduktionen på reparationer av varor bör sänkas till den tidigare nivån. Det är som Myrornas VD Caroline Andermatt säger i Swedish Fashion Councils rapport Fashion Transformation orimligt att ”det är betydligt billigare att köpa en ny barnoverall än att laga blixtlåset i en begagnad.”

Men för att andrahandsmarknaden inom inte minst mode ska få fart krävs det också att branschen skapar produkter som är designade för lång livslängd, som är producerade på återvunna material och som kan bli återanvända, omgjorda och återvunna tillbaka i systemet flera gånger. Utvecklingen har de senaste 20 åren gått åt helt fel håll. Livslängden på kläder har halverats sedan 2020 och antalet gånger ett klädesplagg användes innan det kasseras har på samma tid minskat med nästan 40 procent. 

Strategiska innovationsprogram som fokuserar på handel och konsumtion

Ska utvecklingen vända krävs massiv innovation för att skapa fungerande affärsmodeller och för att få konsumenterna att tycka att det är lika inspirerande och lustfyllt att handla begagnade varor som nya. För att nå dit krävs gemensamma krafttag inom branschen och mellan olika branscher. Och det krävs ett mycket tätare samarbete mellan näringslivet, myndigheter och akademin. Där finns mycket att lära av till exempel fordonsindustrin och den utveckling som skett inom mobilitetsområdet de senaste åren. Svensk Handel deltar nu i ett förberedelseprogram som leds av Lindholmen Science Park för att handel och konsumtion ska bli fokus i ett av Energimyndighetens, Formas och Vinnovas nästa generations strategiska innovationsprogram – Impact Innovation.

Svensk Handel vill vara en positiv samhällskraft som är med och driver omställning för hållbar utvecklingen. Handeln vill och kan bidra i den långsiktiga kraftsamlingen som säkerställer Sveriges globala konkurrenskraft.

Per Ljungberg
Innovationschef Svensk Handel

per-ljungberg.jpg

Per Ljungberg

Chief Innovation Officer

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.