Hoppa till innehåll

Musti Group använder AI för marknadsföring, copywriting och grafisk design, men också för förbättrad kundupplevelse

musti.png

Musti Group har implementerat AI-teknologi i sin verksamhet för att effektivisera flera affärsområden.

Genom att använda AI till bland annat marknadsföring, copywriting och grafisk design strävar Musti Group efter att förbättra både interna processer och kundupplevelser. Med hjälp av den inbyggda AI-funktionaliteten i företagets Customer Data Platform får de utökade kundinsikter och kan optimera sina automationer. Detta bidrar till att Musti Group kan förbättra sina kundupplevelser och öka i relevanta KPI:er.

Musti Group ser stora fördelar med att använda generativ AI som en brainstorming partner och hjälpa till med texter.

När det är snäva deadlines kan det vara svårt att vara kreativ och då är det skönt att AI snabbt kan komma med textförslag. Antingen är det riktigt bra från början, eller så behöver man justera lite grann. Men oavsett så tycker jag att det förenklar processen.
Elisabeth Johansson
CRM project manager på Musti Group

Musti Group ser även lovande möjligheter att använda AI inom grafisk design. Företaget drar redan nytta av inbyggda AI-funktioner i sina designverktyg men utforskar även hur AI-bildgeneratorer kan användas för att skapa konceptbilder för annonser, marknadsföringsmaterial och annat grafiskt innehåll.

– Även om tekniken är ny och bilderna kräver manuell finjustering, ser vi att den på sikt kan minska behovet av att planera och genomföra fotograferingar, vilket resulterar i betydande tidsvinster, säger Elisabeth.

Musti Group är, med kedjor som Arken Zoo och VetZoo, den ledande nordiska husdjursspecialisten och erbjuder ett brett utbud av husdjursartiklar, tillbehör, djurfoder och tjänster.

Exempel på AI för interna processer:

  • Prognoser över försäljningsvolymer för bättre lagerhantering och varupåfyllning.

  • Prissättning; handlare kan justera priser i realtid baserat på efterfrågan, konkurrenternas priser etc.

  • Optimering av leveranskedjan; förutsäga leveranstider, identifiera flaskhalsar, förbättra transporter och magasinering.

  • Upptäcka bedrägerier såsom kortbedrägerier, skydd mot ekonomiska förluster.

  • Produktdesign; Skapa nya designer baserat på trender, kundpreferenser etc. Skapa unika, innovativa produkter.

  • Butikslayout och produkternas placering kan förbättras med hjälp av kundernas rörelsemönster.

  • Lagerhantering; Smarta kameror som är placerade inne i butikerna filmar varuhyllor och upptäcker om varor behöver fyllas på.

  • Självutcheckningssystem.

  • Loss prevention; Smarta kameror kan upptäcka misstänkta beteenden i butikerna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.