Hoppa till innehåll

Musti Group använder AI för marknadsföring, copywriting och grafisk design, men också för förbättrad kundupplevelse

musti.png

Musti Group har implementerat AI-teknologi i sin verksamhet för att effektivisera flera affärsområden.

Genom att använda AI till bland annat marknadsföring, copywriting och grafisk design strävar Musti Group efter att förbättra både interna processer och kundupplevelser. Med hjälp av den inbyggda AI-funktionaliteten i företagets Customer Data Platform får de utökade kundinsikter och kan optimera sina automationer. Detta bidrar till att Musti Group kan förbättra sina kundupplevelser och öka i relevanta KPI:er.

Musti Group ser stora fördelar med att använda generativ AI som en brainstorming partner och hjälpa till med texter.

När det är snäva deadlines kan det vara svårt att vara kreativ och då är det skönt att AI snabbt kan komma med textförslag. Antingen är det riktigt bra från början, eller så behöver man justera lite grann. Men oavsett så tycker jag att det förenklar processen.
Elisabeth Johansson
CRM project manager på Musti Group

Musti Group ser även lovande möjligheter att använda AI inom grafisk design. Företaget drar redan nytta av inbyggda AI-funktioner i sina designverktyg men utforskar även hur AI-bildgeneratorer kan användas för att skapa konceptbilder för annonser, marknadsföringsmaterial och annat grafiskt innehåll.

– Även om tekniken är ny och bilderna kräver manuell finjustering, ser vi att den på sikt kan minska behovet av att planera och genomföra fotograferingar, vilket resulterar i betydande tidsvinster, säger Elisabeth.

Musti Group är, med kedjor som Arken Zoo och VetZoo, den ledande nordiska husdjursspecialisten och erbjuder ett brett utbud av husdjursartiklar, tillbehör, djurfoder och tjänster.

Exempel på AI för interna processer:

  • Prognoser över försäljningsvolymer för bättre lagerhantering och varupåfyllning.

  • Prissättning; handlare kan justera priser i realtid baserat på efterfrågan, konkurrenternas priser etc.

  • Optimering av leveranskedjan; förutsäga leveranstider, identifiera flaskhalsar, förbättra transporter och magasinering.

  • Upptäcka bedrägerier såsom kortbedrägerier, skydd mot ekonomiska förluster.

  • Produktdesign; Skapa nya designer baserat på trender, kundpreferenser etc. Skapa unika, innovativa produkter.

  • Butikslayout och produkternas placering kan förbättras med hjälp av kundernas rörelsemönster.

  • Lagerhantering; Smarta kameror som är placerade inne i butikerna filmar varuhyllor och upptäcker om varor behöver fyllas på.

  • Självutcheckningssystem.

  • Loss prevention; Smarta kameror kan upptäcka misstänkta beteenden i butikerna.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-webben-169-(14).png

Riktlinjer för hantering av utrymningsvägar vid PDV-situationer

NyhetI samband med säkerhet vid pågående dödligt våld (PDV) uppstår ibland frågan om utrymningsdörrar och passager får låsas eller barrikaderas.
musti.png

Generativ AI fungerar som en kreativ brainstorming partner

NyhetMusti Group använder AI för marknadsföring, copywriting och grafisk design, men också för förbättrad kundupplevelse
plick-image.png

Läget i handeln - Plick förenar nytta med nöje

NyhetPlick är idag en av de starkast lysande stjärnorna för second hand online i Sverige. Läs om deras framgångsrecept!
diverse---petra-(2).jpg

Årets logistiklösning: Lager 157

NyhetPå årets Retail Awards, detaljhandelns mest prestigefyllda branschgala, vann Lager 157 utmärkelsen Årets Logistiklösning.
namnlos-(1920-x-1080-px)-1729677644.jpg

Läget i handeln: Second hand – från 18 till 50 miljarder kronor på 10 år

NyhetSecond hand är här för att stanna. Svensk Handels färska rapport Läget i handeln visar på en starkt växande marknad.
plastpase-forandring.jpg

FAQ - förändring gällande plastpåseskatt

NyhetRegeringen har beslutat att från och med 1 november 2024 ta bort skatten på plastpåsar. Att skatten tas bort välkomnas av Svensk Handel.
myidchecksuccesreflection.jpg

Så undviker du risken med falska e-ID

NyhetDet rapporteras om att kunder använder falska appar som ser ut som Freja eID. Så här kollar du enkelt om e-legitimationen är äkta.
kicks.png

AI på Kicks – Skönhetsassistenter ger skräddarsydda rekommendationer

NyhetKicks har framgångsrikt integrerat AI i sin verksamhet för att förbättra kundupplevelsen och optimera interna processer.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.