Hoppa till innehåll

Med hjälp av historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, tar AI-modellerna fram kampanjförslag för Axfood.

bjorn-blomqvist_axfood.jpg
Björn Blomqvist, Axfood

Axfood har länge arbetat med att bygga och integrera AI för att förbättra interna processer och stärka kundrelationer. Axfoods AI-användande har gått från att vara grundläggande modellutforskande till att användas mer storskaligt i fler processer. AI:s potential används för att fatta datadrivna beslut i allt större skala.

Ett konkret exempel är specialbyggda AI-modeller som har gjort att prognoserna har blivit mer träffsäkra och tillförlitliga.

AI-modellerna har förbättrat förståelsen för efterfrågan på livsmedel avsevärt då de förutspår de exakta kvantiteter som behövs för att anpassa utbudet till efterfrågan. Modellen hjälper oss att effektivt hantera produktflödet och därigenom minska matsvinnet. På så sätt stärks även vårt hållbarhetsarbete.
Björn Blomqvist
head of AI strategy på Axfood

AI-modellerna tar, med hjälp av historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, också fram kampanjförslag.

– Modellerna analyserar mönster och förutspår de optimala produkterna för kampanjer. Butikschefernas feedback om kampanjresultat bidrar till att ytterligare förfina AI-modellernas förutsägelser och rekommendationer, säger Björn.

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige. I Axfood-familjen ingår bland annat Hemköp, Willys, Tempo, Middagsfrid och logistik- och inköpsbolaget Dagab. Axfood har cirka 13 000 årsanställda.

AI används av var femte handlare idag

22 procent av handelsföretagen i undersökningen uppger att de använder AI i nuläget, men det finns betydande skillnader mellan olika delar av handeln. Bland dem som redan har anammat AI-teknologin befinner sig klart flest inom e-handelssegmentet. Fyra av tio e-handlare använder AI i nuläget och nästan lika många uppger att de kommer att göra det i framtiden, även om de inte nyttjar teknologin för närvarande. AI-användandet är lägst bland företagen inom sällanköpsvaruhandeln. Ett av tio av dessa företag använder AI i verksamheten, en tredjedel tror att de kommer att göra det framöver medan drygt varannan sällanköpsvaruhandlare inte ser framför sig att de kommer använda AI-teknologi i framtiden heller. För många större handelsföretag, såsom företagen som återfinns i intervjuerna på föregående sidor, har olika AI-teknologier blivit självklara redskap i den dagliga verksamheten. För de mindre handelsföretagen, vilka varit föremål för den här undersökningen, är läget ett annat då flertalet inte använder AI alls.

ai-anvandning2.png

Ladda ner och ta del av rapporten Läget i handeln:

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
arets-julklapp-2024.jpg

Årets julklapp: Unisexdoften

Nyhet– Unisexdofter är verkligen på tapeten just nu och blir allt mer populära, säger Hannah Bergroth, skönhetsredaktör på Kicks.
ola-axelsson.jpg

Felaktiga och missvisande uppgifter om löner sprids

NyhetSvensk Handel ser allvarligt på att felaktiga och missvisande uppgifter om butiksanställdas löner spridits i olika sammanhang.
bildmontage-webben-169.jpg

Se över ditt företags SNI-kod – ny version lanseras 2025

NyhetI slutet av 2025 lanseras en ny version SNI.
eu-banner.png

EU-kommissionen uppmanar Temu att följa EU:s konsumentskyddande regler

NyhetAtt onlinemarknadsplatser som Temu kringgår europeisk lagstiftning skapar en osund konkurrens på den europeiska marknaden.
nyhetsutskick.jpg

Lyko: “Svensk Handel håller oss i framkant"

NyhetSom medlemmar sedan 2007, värdesätter Lyko Svensk Handels leverans på olika delar, men också det där lilla extra.
bjorn-blomqvist_axfood.jpg

Axfood – Minskat matsvinn med AI-drivna prognosmodeller

NyhetMed historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, tar AI-modellerna fram kampanjförslag för Axfood.
svart-soffa-1.png

Inför Black Friday: Så ger du korrekt prisinformation

NyhetMed Black Friday och hela rea-säsongen runt hörnet är det viktigare än någonsin att se till att prisinformationen är korrekt.
namnlos-(1920-x-1080-px)-(1).jpg

Årets butikssäljare delar priset med sina kunder

NyhetHarriet Kyolaba Johansson är Sveriges främsta butikssäljare. Vi fick en pratstund med henne, en månad efter utmärkelsen på Retail Awards.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.