Hoppa till innehåll

Med hjälp av historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, tar AI-modellerna fram kampanjförslag för Axfood.

bjorn-blomqvist_axfood.jpg
Björn Blomqvist, Axfood

Axfood har länge arbetat med att bygga och integrera AI för att förbättra interna processer och stärka kundrelationer. Axfoods AI-användande har gått från att vara grundläggande modellutforskande till att användas mer storskaligt i fler processer. AI:s potential används för att fatta datadrivna beslut i allt större skala.

Ett konkret exempel är specialbyggda AI-modeller som har gjort att prognoserna har blivit mer träffsäkra och tillförlitliga.

AI-modellerna har förbättrat förståelsen för efterfrågan på livsmedel avsevärt då de förutspår de exakta kvantiteter som behövs för att anpassa utbudet till efterfrågan. Modellen hjälper oss att effektivt hantera produktflödet och därigenom minska matsvinnet. På så sätt stärks även vårt hållbarhetsarbete.
Björn Blomqvist
head of AI strategy på Axfood

AI-modellerna tar, med hjälp av historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, också fram kampanjförslag.

– Modellerna analyserar mönster och förutspår de optimala produkterna för kampanjer. Butikschefernas feedback om kampanjresultat bidrar till att ytterligare förfina AI-modellernas förutsägelser och rekommendationer, säger Björn.

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige. I Axfood-familjen ingår bland annat Hemköp, Willys, Tempo, Middagsfrid och logistik- och inköpsbolaget Dagab. Axfood har cirka 13 000 årsanställda.

AI används av var femte handlare idag

22 procent av handelsföretagen i undersökningen uppger att de använder AI i nuläget, men det finns betydande skillnader mellan olika delar av handeln. Bland dem som redan har anammat AI-teknologin befinner sig klart flest inom e-handelssegmentet. Fyra av tio e-handlare använder AI i nuläget och nästan lika många uppger att de kommer att göra det i framtiden, även om de inte nyttjar teknologin för närvarande. AI-användandet är lägst bland företagen inom sällanköpsvaruhandeln. Ett av tio av dessa företag använder AI i verksamheten, en tredjedel tror att de kommer att göra det framöver medan drygt varannan sällanköpsvaruhandlare inte ser framför sig att de kommer använda AI-teknologi i framtiden heller. För många större handelsföretag, såsom företagen som återfinns i intervjuerna på föregående sidor, har olika AI-teknologier blivit självklara redskap i den dagliga verksamheten. För de mindre handelsföretagen, vilka varit föremål för den här undersökningen, är läget ett annat då flertalet inte använder AI alls.

ai-anvandning2.png

Ladda ner och ta del av rapporten Läget i handeln:

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
q&a_tillganglighetslagen.jpg

Frågor och svar om nya Tillgänglighetslagen

NyhetSvensk Handel får många frågor från medlemmar om vad som gäller kring nya tillgänglighetslagen och har därför tagit fram en Q&A.
startbild-avtal-2025-(1).jpg

Intensiv fas i årets avtalsrörelse

NyhetFörhandlingarna om nya kollektivavtal pågår för fullt. På måndag 31 mars löper Detaljhandelsavtalet och Lager och E-handelsavtalet ut.
istock-1187328432-(1).jpg

Tillgänglighetslagen: Ny vägledning och Q&A

NyhetDen 28 juni 2025 träder den nya Tillgänglighetslagen i kraft. Svensk Handel har tagit fram en Q&A samt en ny vägledning.
man-med-telefon-16x9.png

Varning: ConnectD lurar företag in i dyra och långa telefoniavtal

NyhetFöretagare över hela Sverige fortsätter att drabbas av telefonibolaget ConnectD, som sedan länge är listat på Svensk Handels Varningslista.
sedlar-16x9.png

En uppdatering om kontantutredningen och kontanter i handeln

NyhetVad gäller just nu? En sammanfattning av dagsläget kring kontantanvändningen, vilka som ska ta emot kontanter och betalningar i offlineläge.
sanningsskylt.png

Fakta och myter om matpriserna

NyhetI sociala medier och på debattsidor uppmanas till bojkott av matbutiker, därför finns det anledning att föra fram fakta kring matpriserna.
sedlar-vaxling.jpg

Kontantutredningen – sammanfattning ur detaljhandelsperspektiv

NyhetUtredningen presenterades den 19 december 2024 och ligger nu ute på remiss.
dc-playbild.png

D-Congress 2025 lever vidare online!

NyhetÅterupplev höjdpunkterna och se alla filmade seminarier i efterhand. Kika in och ta del av insikterna här!

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.