Hoppa till innehåll

Positiva effekter av branschöverenskommelsen för den fossilfria leveransen

En ny studie från Lunds universitet visar att Branschöverenskommelsen för den fossilfria leveransen har haft en impact på miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Bland annat har kommunikationen gentemot konsument gällande leveransalternativ påverkats starkt och vissa handlare har också efter överenskommelsen beslutat att fossilfrihet är en förutsättning för att kunna bli förvald i checkouten.

branschoverenskommelsen-lund.jpg

Hösten 2021 tog Svensk Handel initiativ till en branschöverenskommelse för den fossilfria leveransen. I samarbetet med ASTER – Alliance for Sustainable E-commerce, genomfördes rad workshops med e-handlare och transportörer och hösten 2022 lanserades branschöverenskommelsen.

Nu har John Olsson, forskare vid Avdelningen för förpackningslogistik vid Lunds Tekniska Högskola, på uppdrag av ASTER gjort en uppföljande studie av effekter och impact av Branschöverenskommelsen.

Miljömässigt visar studien på en ökning i andelen fossilfria leveranser både hos e-handlare och transportörer sedan lanseringen av branschöverenskommelsen hösten 2022. Respondenterna berättar att denna ökade andel fossilfria leveranser har lett till minskade utsläpp från e-handelstransporter och detta återspeglas även i hållbarhetsrapporter. Dessutom finns evidens för att andelen CO2 från fossilfria källor ökade markant sedan införandet av branschöverenskommelse.

- Det är väldigt roligt att se att mycket av det vi hoppades på när vi utvecklade branschöverenskommelsen har uppnåtts. Det visar ännu en gång styrkan i företagande som drivkraft i förändring och vad som kan uppnås när vi samarbetar.
Per Ljungberg
innovationschef, Svensk Handel

I studien finns även flera förslag på vad som kan vara nästa fas för branschöverenskommelsen. Bland annat påtalas vikten av bredare uppslutning och ett förslag om att utveckla en branschöverenskommelse för den emissionsfria leveransen.

-    Vi kommer i höst samla branschen till flera möten för att diskutera nästa steg. Framför allt kommer vi öka insatserna för att få fler att ansluta sig till den nuvarande branschöverenskommelsen och diskutera hur vi ska samarbeta med befintliga märkningar, säger Per Ljungberg.

per-ljungberg.jpg

Per Ljungberg

Chief Innovation Officer

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.