Hoppa till innehåll

Driver du ett företag inom EU med fler än tio anställda? Innan den 25 juni 2025, behöver du anpassa din verksamhet efter tillgänglighetsdirektivet. Svensk Handel har satt samman en checklista med 5 konkreta punkter.

man-med-dator.jpg

Det europeiska tillgänglighetsdirektivet (EAA) trädde i kraft 2019 och syftar till att bygga bort digitala hinder som tidigare funnits för personer med funktionsnedsättning. Den 25 juni 2025 är det dags att säkerställa genomförandet i samtliga länder inom EU.

Inkluderingen ger ditt företag fördelar

135 miljoner människor i världen har någon form av funktionsnedsättning. Inkluderingen som sker genom direktivets krav att tillgänglighetsanpassa produkter och tjänster, gynnar företagen i form av en bredare målgrupp och kundbas. De standardiserade tillgänglighetslagarna över hela EU, underlättar också gränsöverskridande handel.

Vad och vilka omfattas?

En hel rad av produkter och tjänster kommer att påverkas av tillgänglighetsdirektivet inklusive datorer, webbshoppar, banktjänster och transporttjänster. För företag med digital närvaro gäller det därför att anpassa webbplatser och digitala plattformar enligt riktlinjerna, att utforma produkter med tillgänglighet i åtanke, utbilda personal och genomföra regelbundna revisioner. Om tillgänglighetskraven inte uppfylls i linje med direktivet riskerar företag böter.

Direktivet gäller alla företag i EU, med undantag för de som har färre än tio anställda.

Fem viktiga steg i förberedelserna:

  • Produkter måste utformas med tanke på tillgänglighet, exempelvis genom ljudstödjande transaktioner för synskadade.

  • Oavsett om det gäller banktjänster online eller transporttjänster måste dessa vara tillgängliga för alla. Detta inkluderar appar och andra digitala plattformar som används för att få åtkomst till företagets tjänster.

  • Personalen bör utbildas i bästa praxis för webbtillgänglighet, som också bör vara en integrerad del av företagskulturen.

  • Genomför regelbundna revisioner, kvartals- eller årsvis, för att säkerställa att ditt företag håller sig aktuellt med de senaste riktlinjerna och för kontinuerlig förbättring.

  • Periodiska granskningar kan komma att ske av tillsynsmyndigheten för att säkerställa att företaget uppfyller tillgänglighetskraven. I händelse av en granskning behöver företaget rapportera företagets åtgärder för tillgänglighet.

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

johan-hetting.jpg

Johan Hetting

Näringspolitisk expert

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.