Som vanligt presenterar Svensk Handel ett Stilindex Julspecial med siffror insamlade fram till den 16 december. I år visar det att skobranschen har det fortsatt svårt med -12,1 procent jämfört med förra året.
Totalt sett ökar klädförsäljningen medan skoförsäljningen faller: Kläder ökade med 7,3 procent jämfört med samma period förra året, men skoförsäljningen alltså minskade kraftigt. Det stora tappet inom fysisk handel för skor pekar på fortsatt stora utmaningar för denna del av branschen.
1-16 december 2024-2023
1-16 december 2024-2022
Kläder
7,3%
8,8%
Skor
-12,1%
-3,0%
E-handelns siffror är fortsatt starkare än den fysiska handelns, och försäljningen av kläder på nätet ökade med imponerande 59,5 procent och skoförsäljningen steg med 5,8 procent. Det höga utvecklingstalet för kläder i e-handeln kan dock delvis förklaras av en kalendereffekt. Black Weeks avslutning med Cyber Monday, som inföll i början av december i år, bidrog till en stark försäljningsstart för månaden.
De kinesiska onlinejättarna som Temu och Shein tar stora marknadsandelar från svenska handelsföretag, och den orättvisa konkurrensen är ytterligare en svår utmaning för e-handeln.
Från klädbranschen hör vi att man verkligen ser fram emot de sista dagarna av julhandel.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!