Hoppa till innehåll

Som vanligt presenterar Svensk Handel ett Stilindex Julspecial med siffror insamlade fram till den 16 december. I år visar det att skobranschen har det fortsatt svårt med -12,1 procent jämfört med förra året.

stilindex-jul-front.png

Totalt sett ökar klädförsäljningen medan skoförsäljningen faller: Kläder ökade med 7,3 procent jämfört med samma period förra året, men skoförsäljningen alltså minskade kraftigt. Det stora tappet inom fysisk handel för skor pekar på fortsatt stora utmaningar för denna del av branschen.

1-16 december 2024-2023

1-16 december 2024-2022

Kläder

7,3%

8,8%

Skor

-12,1%

-3,0%

Den fysiska handeln, särskilt inom skor, kämpar fortfarande i motvind. Även om julhandeln ger en viss lättnad, är det tydligt att konsumenternas beteenden är avvaktande och att många handelsföretag har det mycket tufft.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

E-handelns siffror är fortsatt starkare än den fysiska handelns, och försäljningen av kläder på nätet ökade med imponerande 59,5 procent och skoförsäljningen steg med 5,8 procent. Det höga utvecklingstalet för kläder i e-handeln kan dock delvis förklaras av en kalendereffekt. Black Weeks avslutning med Cyber Monday, som inföll i början av december i år, bidrog till en stark försäljningsstart för månaden.

De kinesiska onlinejättarna som Temu och Shein tar stora marknadsandelar från svenska handelsföretag, och den orättvisa konkurrensen är ytterligare en svår utmaning för e-handeln.

E-handeln visar styrka, men vi behöver vara medvetna om att en del av ökningen kan tillskrivas kalendereffekten från Black Week. Det är dock en ljuspunkt och visar att konsumenterna är aktiva, om än på nya sätt.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Från klädbranschen hör vi att man verkligen ser fram emot de sista dagarna av julhandel.

December har hittills varit i nivå med föregående år trots att Black Week låg sent i november. Nu ser vi fram emot sista helgen inför jul vilket blir avgörande och sannolikt större än föregående år.
Ingvar Larsson
vd MQ Marqet

På grund av den korta svarsperioden, är bortfallet i svarsfrekvens större än vanligt.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.