Svensk Handels Stilindex för november visar att Black Week inte gav den skjuts modehandeln hoppats på. Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.
Den fysiska handeln presterade något bättre än e-handeln, med en ökning på 3,8 procent för kläder och en mindre nedgång, -5,7 procent, för skor. E-handelns utveckling jämfört med förra året är -0,2 procent för kläder och -15 procent för skor.
Trots Black Week – en av årets största försäljningsperioder för många handlare – syns alltså ingen tydlig förbättring av det ekonomiska läget inom mode- och skobranschen.
November 2024-2023
November 2024-2022
Kläder
1,6%
-0,2%
Skor
-6,9%
1,4%
Modehandeln möter många utmaningar
Mode- och skohandeln möter alltså flertalet utmaningar. Särskilt e-handeln uppvisar svaga siffror i november, vilket är förvånande, givet att kategorin tidigare har gått starkt under Black Week. Ytterligare en faktor att ta i beaktning är den ökade, orättvisa konkurrensen från kinesiska onlinejättar, vilket slår hårt mot många företag verksamma inom e-handeln.
Hopp om en stark julhandel
Med en tuff november bakom sig riktar sko- och modehandeln nu blicken mot julhandeln. Trots utmaningarna finns det en förhoppning om att många mjuka paket ska hitta sin plats under granen. Julen är vanligen årets allra starkaste försäljningsperiod.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!