Hoppa till innehåll

Stilindex från Svensk Handel visar på att en ovanligt varm septembermånad, i kombination med vikande konsumtion, resulterade i en minskad försäljning av såväl kläder som skor. För många i branschen blir årets tre sista månader nu viktigare än på länge.

hostmode-anna-karin.jpg
Anna Karin Holck, Country Retail Manager på Bestseller

Anna Karin Holck, Country Retail Manager på Bestseller ger sin spaning och konkreta tips för hur företag ska navigera för att behålla relevansen trots hög inflation och ett oroligt världsläge. 

Vad ser ni på Bestseller är en bidragande faktor till minskad försäljning under september jämfört med föregående år?

Med en riktigt bra september förra året som kanske mer skulle kallas normal, gick vi in i september som därmed redan från start var utmanande att slå. Med stor oro i världen och en ekonomisk svår situation för hushållen var vi beredda på en utmanande månad. Den inbromsning vi såg var nog ändå, trots övrigt utmanande faktorer, mest orsakat av det osedvanligt varma vädret. Med en september som stundvis var varmare än juli blev det tydligt att ytterplagg och stickat var de kategorier som påverkades mest. Dessa stora kategorier betyder såklart mycket för oss i en höststart.   

Har du tre tips för hur kläd- och skohandeln ska navigera för att behålla relevansen trots hög inflation och ett oroligt världsläge?

  1. Jag tror det handlar om att vara så nära kunden som möjligt och arbeta fram relevans tillsammans med dem.

  2. Involvera kunden och för dialog med dem för att se vad det finns för behov. Vi behöver troligtvis tänka mindre traditionellt och vara mer flexibla för olika svängningar som sker.

  3. Fortsätta arbeta med kundmötet, men i den tappning kunden tycker är mest relevant. Vi behöver vara lite mer inspirerande för att vara attraktiva. Här tror jag det handlar mycket om att vara äkta och genuin för att bli trovärdig. Kunderna handlar i den butik och kanal man tycker om och trivs i. Jag tänker att det alltid är en kombination av rätt produkter här och nu och engagerad personal som visar genuint intresse för just mig som kund, som ger bäst framgång.  

Hur arbetar ni med att nå en relevant målgrupp?

Vi fokuserar och analyserar bland annat mycket genom sociala medier, globalt och lokalt. Våra butiker har egna konton i sociala medier där varje butikschef får stort förtroende att möta sin kund mer unikt på den lokala orten. Vi finns lokalt främst på Instagram men även på Tik Tok och Facebook. Här kommunicerar vi med våra lokala kunder varje dag. Genom att vara nära den lokala kunden skapar vi ett större engagemang och blir därmed också mer relevanta.   


Pressmeddelande om september månads Stilindex

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.