Black Friday gör det tydligt att gräddfilen för kinesiska skurkföretag måste stängas
Vi kan inte ha en situation där gigantiska kinesiska e-handelsplattformar tillåts ha en egen gräddfil till svenska konsumenter. En gräddfil som tillåter sänkta miljökrav, dumpade sociala villkor och uppmuntrar köp av ohållbara slit- och slängvaror, skriver Sofia Larsen, Svensk Handel och Linda Palmetzhofer, Handelsanställdas förbund.
Vi står inför handelns viktigaste försäljningsperiod med Black Friday och julhandeln. Risken är uppenbar att leksaker med farliga kemikalier, elprylar som inte går att reparera eller mobilladdare som rent av riskerar att antändas ligger under granen i många svenska hem under jul. Kortsiktig glädje över ett galet bra erbjudande kan i värsta fall snabbt bytas ut mot stor besvikelse. Konsumenternas kunskap om baksidan med att handla från Temu och Shein måste öka.
Trots larmrapporter om bristande produktsäkerhet och otillåtna kemikaliehalter handlade 600 000 svenskar varor av Temu eller Shein i oktober. Det är 100 000 fler jämfört med månaden innan. Aggressiv marknadsföring med löfte om pengarna tillbaka i värdecheckar pumpas ut till svenska hushåll. E-handeln från utlandet ökar kraftigt och den huvudsakliga förklaringen stavas köpen från kinesiska ultra-fast-fashionbolag. Vi, arbetsgivare och fackförbund, ser med stor oro på utvecklingen av flera goda skäl.
När Elsäkerhetsverket testade usb-laddare, nattlampor och hushållsprodukter från onlineplattformar utanför EU visade det sig att 93 procent av produkterna var direkt farliga att använda. Produkterna hade fått omedelbart försäljningsförbud om de sålts av ett handelsföretag i Sverige. Elsäkerhetsverket pekade på risker att drabbas av elchock och brand. När du handlar från onlineplattformar som Temu agerar du i lagens mening som privatimportör och bär därför hela ansvaret för produkten. Det kan få allvarliga konsekvenser, om till exempel din mobilladdare skulle börja brinna.
Både Temu och Shein har dessutom ertappats med barnarbete, gifter i klädesplagg och för att använda sig av bomull från den kontroversiella Xinjang-provinsen där minoritetsgruppen uigurer internerats i arbetsläger. Därmed utsätter de kinesiska ultra fast fashionbolagen inte bara konsumenter för hälso- och miljöfarliga produkter, utan även producenter av varorna för tvångsarbete och exploatering.
För medarbetare och företag i den svenska handeln är hållbarhetsfrågan högt prioriterad. Från EU kommer en flod av ambitiös lagstiftning för att driva handeln i en mer hållbar riktning. Tuffa men viktiga krav. Handeln har ett stort ansvar i att driva den gröna omställningen. Den svenska handeln lägger också stora resurser på att göra sin affär mer cirkulär och fler företag satsar på second hand, reparationer och uthyrning. En utveckling som är viktig för de som arbetar i butik. Det handlar om att känna stolthet över sitt arbete och att företaget där du jobbar bidrar till att göra samhället lite bättre genom att minska sitt klimatavtryck. De kinesiska företagen har inte samma krav på sig, varken kring klimatavtryck eller sociala villkor.
Shein och Temu tillåts därmed att konkurrera på helt andra villkor, utan krav på att efterleva de lagar och regler som svenska och europeiska handelsföretag måste följa. Hela ansvaret läggs på ekonomiskt pressade svenska hushåll. Vi har riggat ett system där vi håller på att sälja ut svenska företag och jobb. Landets butiker, lager och e-handelsbolag utgör en viktig del av den svenska ekonomin. Handeln är näringslivets största arbetsgivare. Det är med andra ord enorma värden som står på spel.
Vi kan inte ha en situation där gigantiska kinesiska e-handelsplattformar tillåts ha en egen gräddfil till svenska konsumenter. En gräddfil som tillåter sänkta miljökrav, dumpade sociala villkor och uppmuntrar köp av ohållbara slit- och slängvaror. Svenska regeringen måste agera kraftfullt – både här hemma och i EU – för att stänga igen gräddfilen för kinesiska skurkföretag.
Sofia Larsen, vd på Svensk Handel
Linda Palmetzhofer, Förbundsordförande på Handelsanställdas förbund
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!