Hoppa till innehåll

E-handel där varorna har lägre pris påverkades i något mindre omfattning under det tuffa 2023 än sällanköpshandeln. Här tipsar vi om det heta webbinariet som sammanfattar e-handelsåret 2023. Men först möter vi e-handlaren Hatstore i Kalmar som trots utmaningarna hade ett bra år.

webbinarium-kepsar.png

De ekonomiska utmaningarna med lågkonjunktur och höga räntor, har även satt sin prägel på e-handelns utveckling i Sverige. Konsumenternas försiktighet med sina utgifter har direkt påverkat onlinehandeln på flera sätt och 2023 blev inget toppenår för branschen som helhet enligt Svensk Handels E-handelsindikator för helåret 2023. Det har slagit hårdast mot sällanköpsvaror, som möbler och byggvaror, medan marknader där varorna kostar mindre har påverkats i mindre utsträckning.

Ett exempel är Hatstore i Kalmar som, trots tuffa ekonomiska tider, hade ett bra 2023.

År 2023 var ett år av både framgång och utmaningar. Vi nådde vårt omsättningsmål och växte med cirka 20%, trots att vi såg en trend i att kunder tenderade att vänta på stora kampanjer som till exempel Black Week innan de gjorde sina inköp.
Patrik Karlsson
Chief Commercial Officer på Hatstore

Ökad priskänslighet leder till kampanjer

I en tid av ekonomisk osäkerhet blir konsumenterna mer priskänsliga och söker aktivt efter erbjudanden och rabatter. E-handlarna har svarat på detta genom att öka sina marknadsföringsinsatser och erbjudit förmånliga priser och kampanjer. Rabattkoder, reor och specialerbjudanden har blivit vanliga för att attrahera och behålla kunder. Black Week i november var bara ett exempel på detta. Lågkonjunktur och kostnadsökningar drabbade även handlarna direkt – och därmed indirekt också kunderna.

Utmaningarna vi stötte på under 2023 var främst relaterade till prishöjningar i alla led, vilket också gjorde att vi behövde höja priset ut mot konsumenterna.
Patrik Karlsson
Chief Commercial Officer på Hatstore

Utvecklade marknadsföringsstrategier ett måste

E-handelsaktörer har intensifierat sina digitala marknadsföringsstrategier för att nå ut till en mer prismedveten publik. Insatser i sociala medier, marknadsföring via influencers och många olika kanaler har använts för att kommunicera erbjudanden och skapa medvetenhet om produkter och erbjudanden. De som hänger med – både rent tekniskt och med nya produkter är vinnarna. För den som säljer kepsar och hattar är att snabbt få in heta produkter helt nödvändigt för framgång.

Vi var väldigt duktiga på att haka på nationella och internationella trender som gav oss möjligheten att ta snabba "wins" när vi träffade rätt. Detta är också något vi planerar att fortsätta med och utveckla under 2024.
Patrik Karlsson
Chief Commercial Officer på Hatstore

Utsikter inför 2024

E-handeln är fortfarande en ung del av handeln, och utvecklingen går fort, sannolikt kommer vi även under 2024 få se både nya lösningar, tillväxt och utmaningar.

Allt fler konsumenter kommer att handla online och det kommer att krävas nya idéer för att fånga deras intresse. Köpupplevelsen är ofta det som e-handlare med liknande produkter kan konkurrera med för att inte alltid hamna i priskrigande.

Svensk Handels egna e-handelsexperter rapporterar om flera nya trender och ser en riktigt spännande e-handelsframtid de närmaste åren. Det kommer inte att bli en händelsefattig framtid för den handlare som ska utveckla sin e-handel. För att förstå helheten rekommenderar vi att du tittar på webbinariet vi tipsar om här nedanför.

Användningen av smart teknik som AI och virtual reality, tillsammans med säkra, snabba leveranser, kommer att göra shoppingupplevelsen annorlunda och bättre för konsumenten. En bra kundtjänst som löser kundens problem direkt kommer att vara avgörande för att skapa den totala goda köpupplevelsen. De företag som bäst kan anpassa sig till en snabbt föränderlig marknad kommer att vara hetast och fortsätta göra e-handeln ännu bättre och roligare.

- Under 2024 kommer vi att fokusera mycket på detaljer i kundresan, särskilt utanför Sverige, för att stärka vår trovärdighet på den internationella marknaden, säger Patrik Karlsson.

Sammanfattningsvis har ekonomiska utmaningar satt tonen för en förändrad dynamik inom e-handeln i Sverige. Anpassningsförmågan från e-handelsföretagen blir central för att navigera genom dessa utmanande tider och fortsätta locka och behålla kunder i en ganska tuff och föränderlig miljö. De första siffrorna som rapporterats under inledningen av 2024 ger också en ljusare bild än det något dystra 2023.

Vi är optimistiska inför framtiden och tror att e-handelssektorn kommer att se en positiv utveckling under året. Vi hoppas och tror att konsumenterna är redo att återvända efter en utmanande period med stigande priser och höga räntor.
Patrik Karlsson
Chief Commercial Officer på Hatstore

Se webbinariet som sammanfattar e-handelsåret 2023

För första gången summerar Svensk Handel, i ett webbinarium, e-handeln under ett helt år och blickar framåt. I studion hittar vi Per Ljungberg, innovationschef och Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel som samtalar med Paul Fischbein, vd på Revolution Race och Monika Magnusson, vd för Apotek Hjärtat, om e-handelsåret 2023.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.