Hoppa till innehåll

Den 6 mars 2024 manifesteras temat Innovation for Impact på mötesplatsen för all handel, D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Kreativitet och innovation är och kommer fortsatt vara avgörande för en cirkulär omställning inom handeln. Startskottet för temat och eventet gick på Partner Day, en solig septemberdag i Stockholm.

microsoftteams-image-(9)-1694089483.png
Svensk Handel Partner Day på Fotografiska i Stockholm

Svensk Handel samlade under en eftermiddag och kväll alla sina förmånspartners på Partner Day för att ta del av intressanta föreläsningar och panelsamtal på temat, utbyta erfarenheter och nätverka tillsammans.

Hur får vi konsumenten att "walk the talk"?

Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan i Stockholm, var en av gästerna på scenen. I sitt anförande pratade hon om sitt arbete på Center for Retailing där man bland annat forskar om handelns affärsmodeller, vardaglig omställning i den egna verksamheten och handeln som central aktör för att binda ihop konsumtion och produktion. Forskningen visar att konsumenter inte alltid ”walk the talk” och i omställningen mot mer cirkulära affärsmodeller behöver företag hjälpa kunder att handla mer hållbart för att minska gapet mellan ambition och action.

I den omställning som sker behöver vi samarbeta och våga testa nya samarbetsformer mellan kund, handel och leverantör; i cirkulära affärsmodeller är kunden kund, men också leverantör. Vi måste börja leka lite med de här relationerna och modellerna för att kunna innovera.
Sara Rosengren
professor Handelshögskolan

"Tre barn i varje plagg" skapar cirkulära förutsättningar

Martina Wernemar, Product and Brand Director på Polarn O. Pyret satt med i en efterföljande paneldiskussion och berättade inspirerande om deras resa in i en mer cirkulär affärsmodell, som summerat grundar sig i kvalitén på de egna plaggen. Deras långsiktiga ambition om ”Tre barn i varje plagg”, dvs att kläderna ska hålla sådan kvalitet att de håller för tre generationer, börjar vid ritbordet på inköpsavdelningen och har gjort så sedan länge.

Polarn O. Pyrets secondhand-modell lanserades i butikerna år 2020 och erbjuder insamling mot en värdecheck att handla nytt för och försäljning jämte det ordinarie sortimentet. Efterfrågan är så stor att de begagnade plaggen i princip kommer in och vänder i butiken. Man har lyckats dubbla försäljningen och innan 2023 är slut räknar man med att ha sålt 100 000 begagnade plagg i de fysiska butikerna.

Vi är en relativt liten aktör, men är man liten är man också snabb. Den cirkulära affärsmodellen tog ca fyra till fem månader att implementera, vi började småskaligt med enbart ytterplagg och idag säljer vi i stort sett hela sortimentet second hand.
Martina Wernemar
Product and Brand Director, Polarn O. Pyret

Så har Polarn O. Pyret ställt om:

  • Samtliga produkter i sortimentet är tillverkade av 100% hållbara fibrer.

  • 30% av sortimentet är de klassiskt tidlösa longlife-produkterna som aldrig behöver reas ut, bara fyllas på. De har ett värde och är ständigt aktuella och attraktiva på andrahandsmarknaden.

  • Tydligt regelverk för leverantörer, bland annat:

    Ingen flygfrakt.

    80% av alla levererade varor är inte förpackade i plast.

Sara avslutar paneldiskussionen med några insikter att ta med i den egna cirkulära omställningen:

  • Använd de resurser du redan har, till exempel kunderna och den fysiska platsen – här finns en enorm möjlighet inom handeln.  

  • Kundnyttan behöver inte alltid upplevas hållbar. Polarn och Pyret’s modell är ett utmärkt exempel där kvalitet och pris i första hand driver försäljningen men också Max Hamburgare som erbjuder en alternativ burgare som är god och säljer av den anledningen. Att den dessutom ger ett mindre klimatavtryck blir en gynnsam anledning som gör skillnad utan att skriva kunden på näsan.  

  • Samarbeta! För dialogen med leverantörer utifrån bolagets hållbarhetsmål, inte pris. Först då kan man gemensamt ta innovativa steg mot en mer hållbar utveckling.

  • Om man som kund till bolag som SHEIN, är beredd att vänta två veckor på en produkt att levereras, bör vi kanske fundera på hur vi i fler företag kan minska överproduktionen och på så sätt motverka fast fashion.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
istock-1187328432-(1).jpg

Tillgänglighetslagen: Ny vägledning och Q&A

NyhetDen 28 juni 2025 träder den nya Tillgänglighetslagen i kraft. Svensk Handel har tagit fram en Q&A samt en ny vägledning.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.