Hoppa till innehåll

Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, steg med 4 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.

e-handel-hander-16x9.png

Februari är vanligen en av de sämre försäljningsmånaderna i e-handeln och en relativt svag jämförelsemånad från fjolåret förklarar delvis ökningen. E-handelskonsumenternas genomsnittliga inköpsbelopp var i princip oförändrat jämfört med februari 2022 medan andelen som e-handlade ökade något. E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad och e-handels-försäljningen sett till volym minskade därmed sannolikt något jämfört med förra året.

-Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

E-handeln av kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter har startat året starkast sett till varukategorier och förklarar en stor del av den positiva omsättningstillväxten i e-handeln som helhet februari. En högre andel av e-handelskonsumenterna handlade i dessa varukategorier än i februari 2022 och till ett betydlig högre belopp. Sannolikt är stora utförsäljningskampanjer under inledningen av året en bärande förklaring till den jämförelsevis starka utvecklingen för kläder och skor.

-Även om det är tufft för e-handeln finns det aktörer som går riktigt bra. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de länge haft fokus på att leverera lönsamhet, har kontroll på sitt kassaflöde och är närmast besatta av sina kunder och att leverera en kundupplevelse utöver det vanliga, säger Per Ljungberg.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
second-hand-klader-mp.jpg

Second hand-marknaden omsatte 2,8 miljarder i juni och juli

PressmeddelandeSecond hand-marknaden befäster sin position som ett naturligt sätt för svenskar att handla på.
kundvagn.jpg

Handelns framtidsförväntningar försämrades i augusti

PressmeddelandeTrots att Riksbanken nu aviserat om fler räntesänkningar förblir handelsföretagens framtidsförväntningar dystra.
maria-mikkonen-3.jpg

”Inte tillräckligt” – Svensk Handel om räntebeskedet

PressmeddelandeSvensk Handel ser positivt på räntebeskedet, men betonar att försiktigheten slår hårt mot en bransch som är beroende av butiksbesökare.
ehi8.png

Stark junimånad följt av avsvalnad juli i e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för juni månad till 14,6 miljarder kronor och för juli månad till 11,8 miljarder kronor.
mode-bla-trojor.png

Avvaktande julimånad för modehandeln

PressmeddelandeStilindex för juli visar att modehandeln inte gick så bra som många hade hoppats. Justerat för inflation backar både kläd- och skohandeln.
kund-med-sportskor.jpg

Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – trots fallande inflation

PressmeddelandeButiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver.
ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen.
butiksentre-kladaffar.jpg

Dyster månad för väderberoende försäljning

PressmeddelandeDe goda majsiffrorna höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.