Hoppa till innehåll

För många handlare är julen den viktigaste handelshögtiden. Det blir ett rejält uppsving i försäljning när julklappar och mat ska inhandlas. Men de kärvare ekonomiska tiderna påverkar. Svensk Handels prognos visar att julhandeln väntas minska med 500 miljoner kronor jämfört med förra året.

jul-kungsgatan-16x9.png

Ett oroligt år, med hög inflation på såväl varor som tjänster, samt höga ränteutgifter, har medfört att konsumenternas köpkraft urholkats. Detta märks av inom julklappshandeln, som prognosticeras uppgå till 21,5 miljarder kronor i år, vilket är en nedgång med 500 miljoner kronor från föregående år, då siffran var 22 miljarder kronor. Mätt i försäljningsvolym är tappen än större, givet att den höjda prisnivån räcker till färre varor.

- För många handlare blir årets julhandel viktigare än någonsin. Det är bråda dagar i handeln och försäljningen kommande dagar är avgörande för att balansera upp ett ekonomiskt tufft år. Samtidigt har många konsumenter tvingats till en bantad julklappsbudget i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Allt fler julklappar köps second hand

Ett ökat fokus på hållbarhet i samhället, i kombination med en större prismedvetenhet bland konsumenter, har medfört att intresset för second hand-marknaden ökat markant. Var fjärde svensk planerar i år att inhandla någon julklapp second hand, och vanligast är det bland dem som befinner sig inom åldersspannet 25–34 år. De vanligaste julklapparna som köps second hand är leksaker, samt kläder, skor och väskor.

- Kombinationen av ökad pris- och hållbarhetsfokus gör att det är ett guldläge för second hand-marknaden i årets julhandel. De många handlare som omfamnat försäljningen av second hand har slagläge, säger Sofia Larsen.

Julklapparna handlas både på den lokala orten och online

Årets julrapport är ett tydligt kvitto på att konsumenterna uppskattar möjligheten av att både kunna handla sina julklappar i såväl fysisk butik, som på nätet. I rapporten uppger 45 procent att de flesta julklapparna kommer att köpas på nätet, medan 33 procent helst gör sina inköp i butiker på orten där de bor.

- Pandemin medförde att nästan hela befolkningen omfamnade e-handeln på riktigt. Vi ser nu att e-handeln etablerat sig som den största kanalen för julklappsinköpen. Butikens roll är fortsatt mycket viktig. Kunden vill ha mixen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
svenskt-mode-2024.png

Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör

PressmeddelandeSverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör. Både när det kommer till rollen
debattartikel-skjutningar2-1.png

Handelns parter vill se handling mot de kinesiska onlinegiganterna

PressmeddelandeSvensk Handel och Handelsanställdas förbund välkomnar det faktum att allt fler politiker däribland Sveriges miljö-och klimatminister, nu tyd
svenska-kontanter.png

Svensk Handel kommenterar kontantutredningen

PressmeddelandeUnder torsdagen överlämnades kontantutredningen till finansmarknadsminister Niklas Wykman. Det är fullt rimligt att livsmedelshandeln och ap
maria-mikkonen-5.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked

PressmeddelandeRiksbankens räntebesked som aviserades under torsdagen välkomnas av Svensk Handel. Att stärka hushållens köpkraft är av yttersta vikt.
ehi-per-ljungberg.jpg

Stark månad för e-handeln – konkurrensen från utlandet ökar

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november 2024 till 17,9 miljarder kronor.
julklapp.png

Julklappshandeln väntas omsätta 24 miljarder kronor

PressmeddelandeEnligt Svensk Handels julprognos kommer julklappsförsäljningen i år att öka jämfört med förra året.
casonstipendiater-2024.png

Carl Casons utbildningsstipendium till tre modetalanger

PressmeddelandeI år belönas tre talangfulla stipendiater som tilldelas 15 000 kronor var.
klader-och-skor.png

Trots Black Week – Inget lyft för modehandeln

PressmeddelandeFörsäljningen av kläder ökade 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.