Hoppa till innehåll

Svagt konjunkturläge gör att handlarnas framtidsförväntningar faller ytterligare

Handlarnas framtidsförväntningar fortsätter att falla. Fortsatt höga kostnader, i kombination med en vikande försäljning gör att branschen nu stålsätter sig för vad som ser ut att bli svåra höst- och vintermånader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för september.

illustration-rapporter.jpg

E-handelns starka uppgång föregående månad raderas ut, till följd av en stor nedgång i förväntningar på framtida försäljning. För 16:e månaden i rad befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet 100, vilket innebär att man ser pessimistiskt på de kommande tre månaderna utifrån, antalet anställda, försäljning och den egna verksamhetens lönsamhet.

– Vi är tyvärr inte överraskade över månadens resultat. Även fast det finns företag som går mot strömmen kommer man inte ifrån att utmaningarna blir allt svårare för många av våra medlemmar. Ett exempel är att regeringen i höstbudgeten inte tar krafttag mot att sänka arbetskraftskostnaderna, vilket är något vi vet skapar problem för många svenska handlare. Vi ser framför oss den tuffaste hösten och vintern på länge, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel

Butikshandeln backar – jobb riskerar att gå förlorade

Framtidsförväntningarna inom butikshandeln minskar för andra månaden i följd. En minskning med 2,2 enheter gör att månadens indikatorvärde landar på 76,4. I mångt och mycket är det lönsamheten som oroar. Särskilt inom dagligvaruhandeln.

– Konsumtionsutrymmet minskar för varje månad som går, vilket slår hårt mot en bransch som är beroende av just konsumtion. Våra medlemmar gör sitt yttersta för att kunna behålla personal, men i takt med att fler räntehöjningar slår igenom tror vi tyvärr att allt fler kommer att behöva göra sig av med personal. Det är en mycket oroande utveckling, säger Sofia Larsen.

Tron på framtida försäljning inom e-handeln minskar kraftigt

E-handlarnas framtidsförväntningar fick sig en törn i september. Ett tapp på 7,2 enheter gör att indikatorvärdet för september landade på 84,4. Det som gör fallet så pass stort denna månad är tron på framtida försäljning, som störtdyker med 12,4 enheter.

 – Vi ser hur konsumenterna fortfarande dras till e-handeln, men utmaningen ligger i att det nu konsumeras för mindre summor. Vi hade hoppats på att delbranschen skulle uppvisa en större framtidstro denna månad, givet att stora försäljningshögtider, exempelvis Black Friday, stundar. Men månadens siffror är en indikation på att e-handlarna själva tror på mindre aktivitet, säger Sofia Larsen.

 

 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.png

För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
istock-1430942461-red.jpg

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.
stilindex-mode.png

Skor lyfte modehandeln i januari

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen.
ehandel-per.png

E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade

PressmeddelandeE-handelns omsättning under 2024 skattas till 160 miljarder kronor. Se filmat webbinarium och helårsrapport.
alla-hjartans-dag-paket.png

Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag

PressmeddelandeHälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
second-hand-24.png

Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året

PressmeddelandeEkonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand.
martin-kits-25-1.jpg

EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Men fler konkreta åtgärder krävs här och nu.
sh-och-ai-sweden.png

Svensk Handel accelererar AI-användningen - blir ny partner till AI Sweden

PressmeddelandeFör att stärka kompetensen inom AI ansluter sig Svensk Handel som ny partner till AI Sweden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.