Hoppa till innehåll

Att konsumenter håller allt hårdare i plånboken påverkar även deras benägenhet att handla hållbart. För första gången visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning att konsumenterna nedprioriterar hållbarhetsaspekten till förmån för pris. Företagen håller däremot kursen stadigt i hållbarhetsarbetet.

familj-har-shoppat.jpg

Det minskade ekonomiska spelrummet gör att pris blir än viktigare för företagen att prioritera i sitt erbjudande gentemot kund, och nu toppar det alltså listan över de viktigaste faktorerna för konsumenter när de köper varor inom sällanköpshandeln.

- Pris har alltid varit en viktig faktor för kunderna, men när vi nu ser att det är absolut högsta prioritet är det ett tydligt tecken på att hushållen blivit alltmer priskänsliga, vilket är föga förvånande givet de tuffa ekonomiska tiderna. Den stora utmaningen för handelsföretag blir nu att erbjuda produkter som både är hållbara och prisvärda, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Hållbarhet har fått en naturlig plats i många företags kärnverksamhet

Frågor kring hållbarhet har varit på tapeten under en längre tid. Nu går det att se att det ökade intresset för frågorna burit frukt. Över hälften av alla företag anser att deras hållbarhetsarbete befinner sig på en hög nivå och allt fler har integrerat hållbarhetsarbetet fullt ut och ser det som en kärnfråga i verksamheten.

- Det är glädjande att vi nu ser hur företagens hårda arbete lönar sig. Allt fler ser positivt på relationen mellan hållbarhet och lönsamhet vilket gör att frågan prioriteras. Det är också ett styrkebesked att allt fler hållbarhetsansvariga blir en del av företagens ledningsgrupp. Det sänder en signal om att frågan är högt upp på agendan, säger Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Företagen vill intensifiera sitt hållbarhetsarbete – men behöver hjälp

De senaste åren har varit tuffa för många handelsföretag. Från oroliga tider under pandemin till att nu möta en lågkonjunktur. Trots detta finns inga tecken på att fokuset på hållbarhet minskat, snarare är det tvärtom. Det som däremot efterfrågas, inte minst bland små- och medelstora företag, är hur man ska gå till väga.

- I undersökningen ser vi hur var tredje företag anser att vi som branschorganisation borde spela en större roll i arbetet med hållbarhetsfrågor. Det är givetvis ett mandat vi ska förvalta och intensifiera arbetet med att erbjuda vägledning och rådgivning inom hållbarhetsområdet, avslutar Sofia Larsen.

Siffror från undersökningen:

- Jämfört med 2020 har andelen konsumenter som prioriterar hållbarhet när de handlar fallit med 16 procentenheter (från 74 till 58 %).

- 7 % av företagen har prioriterat ned hållbarhet till följd av ekonomiska läget. 11 % har prioriterat upp arbetet och majoriteten, 76 % har inte förändrat sina prioriteringar.

- 79 % av hållbarhetscheferna sitter i ledningsgruppen (ökning med 3 procentenheter från 2020)

Rapporten presenteras i sin helhet vid ett webinarium den 20/3, kl. 09.00, där b.la. Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood samt Caroline Hamrin, grundare av Arkivet, medverkar. Mer information finns på Svensk Handels hemsida, www.svenskhandel.se.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sh-och-ai-sweden.png

Svensk Handel accelererar AI-användningen - blir ny partner till AI Sweden

PressmeddelandeFör att stärka kompetensen inom AI ansluter sig Svensk Handel som ny partner till AI Sweden.
startbild-avtal-2025-1.jpg

Avtal 25: Handelns kris den djupaste sedan 90-talet

PressmeddelandeSvensk Handel och Handelsanställdas förbund har växlat yrkanden. Nu inleds förhandlingarna.
startbild-avtal-2025.jpg

Pressträff: Svensk Handel presenterar avtalsyrkanden

PressmeddelandeOnsdagen den 29 januari presenterar Svensk Handel sina yrkanden inför förhandlingarna med Handelsanställdas förbund om nya kollektivavtal.
sofia-larsen-hb-januari.png

2025 inleds med pessimistisk framtidstro bland handelsföretagen

PressmeddelandeHandelsföretagens framtidsförväntningar för första kvartalet 2025 visar en splittrad bild av handelsbranschens utveckling.
ehi4-2.png

E-handeln ökade i december – trots fler julklappsinköp i november

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för december månad till 16,4 miljarder kronor.
ringa-stold-1.png

Handelns brottsutsatthet på rekordhöga nivåer under 2024

PressmeddelandeSvensk Handels Trygghetsbarometer för 2024 visar att handelns brottsutsatthet ökar till nivåer som tidigare aldrig skådats.
malmo.png

Svensk Handel kommenterar utredningen om stärkt trygghet i den byggda miljön

PressmeddelandeSvensk Handel är, liksom fler andra tunga aktörer, negativa till tvingande lagstiftning på området.
ringa-stold.png

En klar majoritet av stölder i butik anmäls inte

PressmeddelandeTrygghetsbarometern för det fjärde kvartalet 2024 visar att 40 procent av butikerna har utsattes för brott eller hotfullt beteende.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.