Tuffa ekonomiska tider gör att hushållen nedprioriterar hållbarhet
Att konsumenter håller allt hårdare i plånboken påverkar även deras benägenhet att handla hållbart. För första gången visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning att konsumenterna nedprioriterar hållbarhetsaspekten till förmån för pris. Företagen håller däremot kursen stadigt i hållbarhetsarbetet.
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
Tuff februarimånad för modehandeln
PressmeddelandeBåde kläder och skor uppvisade en nedgång, mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år.
Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!
PressmeddelandeUnder en festlig helkväll på D-Award vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand
PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att försäljningen ökade med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024.
Förhandlingarna av handelns tjänstemannaavtal är igång
PressmeddelandeFörbättrade möjligheter till individuell löneutveckling och mer flexibla arbetstidsregler är två av Svensk Handels krav i förhandlingarna.
Osäkerheten kvarstår - handelsföretagen fortsatt pessimistiska
PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpsvaruhandeln stärktes något, medan var oförändrade inom dagligvaruhandeln och föll inom partihandeln.
Svag start på e-handelsåret 2025
PressmeddelandeE-handeln skattas till 10,9 miljarder kronor i januari, en minskning med 6 procent jämfört med januari 2024.
För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda
PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen
PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.