Hej, jag heter Johan och driver en nätbutik där jag säljer kläder och accessoarer. Förra veckan var det en person som ringde och frågade efter sin uteblivna leverans.
Jag kände inte igen kundens namn och det visade sig att han hade beställt från en fejkad nätbutik som har använt sig av ett namn som låter väldigt likt mitt företagsnamn, så han trodde att han beställt av mig. Några varor fick han aldrig.
Det här kan ju hota mitt rykte och hela mitt företag. Hur ska jag skydda mig ifrån falska hemsidor som utger sig för att vara mitt företag?
Hej Johan,
Du är tyvärr inte ensam om att ha blivit drabbad av det här. Det är ett växande problem, och det är inte lätt att se skillnad på en falsk och en äkta hemsida. Tyvärr är det dessutom ofta så att kunderna inte bara betalar pengar utan att få leveranser. Det är också sannolikt att deras kortuppgifter stjäls så att de kan råka ut för ännu större förluster i efterhand.
Du bör absolut polisanmäla det du råkat ut för och har du webbadresser och andra uppgifter så bör du även anmäla det till det webbhotell som du själv använder dig av.
Du bör också på din hemsida informera om att det finns bedragare där ute och att kunderna ska vara uppmärksamma så att de handlar i rätt nätbutik.
Vi på Svensk Handel har tagit fram en del rekommendationer och tips som du gärna får ta del av och också dela med dig av till dina kunder.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!