Hej, jag blev nyligen kontaktad av en person som utgav sig för att representera min telefonoperatör. Samtalet lät trovärdigt då de kände till mina aktuella tjänster och pratade om att "uppdatera villkor och förnya en befintlig tjänst". Stressad som jag var på jobbet, följde jag deras instruktioner och signerade med Bank-ID. Några dagar senare fick jag veta att jag ofrivilligt bytt operatör och tecknat ett avtal som jag inte ville ha. Hur kan jag ta mig ur detta?
// Gunnar
Svar:
Hej Gunnar och tack för din fråga! Det du beskriver är tyvärr ett vanligt tillvägagångssätt där oseriösa aktörer utnyttjar förtroendet mellan kunder och deras befintliga operatörer. Det är viktigt att du agerar snabbt för att minimera skadan.
Om du känner dig vilseledd på ett sätt som du anser är bedrägligt så har du möjlighet att bestrida avtalen och kan följa dessa steg.
1. Bestrid.
Du kan bestrida avtalen genom att skicka ett mejl till företaget som du känner dig vilseledd av. Det som ska framgå är att du bestrider och varför du gör det.
Du kan exempelvis använda texten: "Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att upprättas."
Fyll gärna på med text som beskriver varför du känner dig vilseledd och passa på att lägga till mejladressen varningslistan@svenskhandel.se som kopia (mottagare av mejlet). Du kan med fördel även lägga till mailadressen till din nuvarande operatör som kopia (mottagare av mejlet).
Om du har avtalen, faktura eller andra dokument så bifogar du dessa i mejlet så att det tydligt framgår precis vilket ärende det gäller. Saknar du avtal så passar du på att begära in dessa.
När det gäller polisanmälan som nämndes tidigare så har du möjlighet att göra en här på bara någon minut.
2. Återkalla fullmakten
I många av dessa fall visar det sig att det även finns en signerad fullmakt. I samband med att du bestrider via mejl, kan du därför passa på att skriva att du återkallar fullmakten och be om en bekräftelse på att den är återkallad.
3. Kontakta din nuvarande operatör
Informera dem om vad som inträffat, särskilt om det företag du drabbats av har utgett sig för att representera din nuvarande operatör. Du kan begära en specifik e-postadress från operatören och skicka alla mejl och all kommunikation till den angivna e-postadressen, så operatören är medveten om situationen.
Tänk även på:
Eftersom man ofta omedvetet signerat fler än ett avtal, är det viktigt att bestrida samtliga avtal om man känner sig vilseledd, inte bara ett. Detta minimerar risken för att oavsiktligt ha bindande avtal med andra aktörer.
Enligt avtalslagen har du rätt att få ta del av samtliga avtal där du är en avtalspart.
Läs igenom alla avtal i detalj, kontakta varje part som nämns i avtalen och bestrid om du känner dig vilseledd.
Hänvisa all kontakt till mejl och undvik telefonkontakt. Kom ihåg att muntliga löften sällan är juridiskt bindande.
Tips för framtiden:
Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare utan ta dig tid och ställ frågor. Lyssna extra noga när bindnings- och uppsägningstid anges. Skriv inte under och godkänn inte ett avtal via sms som du inte läst igenom.
Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din nuvarande operatör och fråga om det som sägs i samtalet stämmer.
Begär att få ett skriftligt erbjudande i stället och svara inte "ja" på säljarens frågor om du accepterar något.
Räkna med att endast själva avtalstecknandet kommer att sparas. Säljlöften som ges innan eller efter avtalstecknandet kommer inte att spelas in och sparas. Du måste därför själv säkerställa att säljlöften anges eller ingår i avtalsvillkoren när avtalet tecknas.
Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid avtalet och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se.
Du kan läsa mer om hur du kan hantera bluffakturor och avtal där du har blivit vilseledd här Hela Varningslistan hittar du här
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!