Hoppa till innehåll

Många handlare i södra Sverige är förtvivlade. De oroar sig för att deras verksamheter inte klarar av vintern. Det gäller alltifrån den lilla matbutiken, som kanske också är en mötesplats på orten, till större elektronikhandlare.

elsladd.jpg
För den som äger en butik kan den utlovade kompensationen för de chockerande höga elpriserna vara avgörande. Antingen kan butiken finnas kvar eller så måste verksamheten upphöra, skriver Sofia Larsen och Marie Enhörning från Svensk Handel.

Regeringen har visserligen aviserat att företagen, liksom hushållen, ska få kompensation för de skyhöga elpriserna som särskilt har drabbat södra Sverige. Men ännu har inget sagts om när kompensationen ska gälla och utbetalas.

Sker inte utbetalningen inom kort är risken överhängande att många handelsföretag som hittills setts som en naturlig del av samhället inte längre finns kvar framåt våren. Redan ökar antalet konkurser.

Regeringens besked att delar av hushållens oskäligt höga elpriser ska betalas tillbaka är förstås bra för handeln. Det gör att människor har större möjlighet att konsumera.

Men handlarna pressas inte bara av egna chockerande höga elkostnader utan också av aviserade hyreshöjningar på uppåt 11 procent samt räntehöjningar.

Tvingas butiker försvinna får det i förlängningen stora konsekvenser för landets städer liksom för antalet arbetstillfällen och skatteintäkterna. Där en butik stänger, öppnar inte med självklarhet en ny. Där det inte finns tillräckligt underlag att få verksamheten att gå runt, där väljer handlare inte att etablera en ny verksamhet.

Många handelsföretagare är oerhört frustrerade över att regeringen gång på gång flyttar fram datumet för kompensationen för de chockerande höga elpriserna och att tidsperioden för när systemet ska gälla är otydligt.

Vi har naturligtvis respekt för att det tar tid att få en lösning på plats, men många företagare som hade räknat med en återbetalning före årsskiftet är nu mycket oroliga.

För Skånes del är även den ökade risken för frånkoppling från elnätet ytterligare ett orosmoln. Det kan leda till att det blir omöjligt att genomföra köp i butiker, och att butiker därför tvingas hålla stängt.

Alla behöver dra sitt strå till stacken och energieffektivisera efter bästa förmåga, men företag behöver också kunna ha en god framförhållning: ett system som säkrar upp att vinterns elpriser inte blir extremt höga.

Företagen måste få möjlighet att planera, veta att det finns ett system som säkerställer att framtida utgifter är förutsebara. Likaså behöver regeringen säkerställa att den som betalar elkostnaden också är den som får återbetalningen. Det måste vara lätt för den som normalt vidarefakturerar elkostnaden, som till exempel en fastighetsägare, att föra stödet vidare till butiken i sin galleria.

Företag som använder gas som energikälla behöver också få ersättning. I de löften som företrädare för den nuvarande regeringen gav under valrörelsen utlovade de stöd till gaskunder, eftersom de drabbas lika hårt som elanvändare. I det återbetalningssystem som regeringen nu utlovat ingår inte dessa företagskunder.

När elpriskompensationen väl kommer utgår vi från att givna löften hålls och att återbetalningen även till företag ska gälla från den 1 november. Vi utgår också från att återbetalningen till företagen sker direkt till dem och utan administrativt krångliga ansökningsförfaranden.

Det är problematiskt om återbetalningarna till hushållen sker i form av utbetalningar i butik genom avier, något som regeringen har flaggat för.

Idag sker över 90 procent av alla betalningar och bankärenden i Sverige digitalt. Att då göra återbetalningar via ett avisystem medför en kraftigt ökad hantering av kontanter och därmed ökad rånrisk. För butikerna blir situationen ohållbar.

Vår förhoppning är att Försäkringskassan tar fram ett system som löser utbetalningarna så smidigt som möjligt, för att inte orsaka en onödigt stor administrativ börda för butikerna.

Handeln är näringslivets största arbetsgivare. Varje dag går mängder av människor till sina jobb i alla sorters butiker. För att handeln ska kunna fortsätta anställa krävs nu snabba och tydliga svar från regeringen kring när elpriskompensationen betalas ut. Handlare i södra Sverige kan inte vänta längre. För den som äger en butik kan det vara avgörande. Antingen kan butiken finnas kvar eller så måste verksamheten upphöra.

Sofia Larsen, vd för branschorganisationen Svensk Handel

Marie Enhörning, näringspolitisk expert vid Svensk Handel

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
pressbild-sofia-larsen-24.jpg

Politiken måste sluta ta handeln för givet – nu krävs åtgärder

DebattartikelFör att finansministern ska lyckas med sina ambitioner är det avgörande att Sverige står starkt som handelsnation.
debatt-sofia-martin-maria.png

Om svensk handel ska blomstra krävs akuta reformer

DebattartikelInför Riksmötets öppnande föreslår Svensk Handel fem reformer för att stärka Sverige som handelsland.
sofia-med-textil.png

Modebranschen bär inte hela ansvaret för hållbarhet

DebattartikelAtt uttrycka identitet, smak och stil samt tillhörighet genom sina kläder, är ett viktigt mänskligt kulturellt beteende.
sh-logo-gron.jpg

Handeln kan leda omställningen men alltför få förstår potentialen

DebattartikelEn avgörande framgångsfaktor för Sverige är att vi länge satsat på och legat långt fram inom forskning och innovation. Nu krävs ett omtag.
Kosmetika, tomma forpackningar.jpeg

Låt inte producenter ducka ansvar för återvinning, Naturvårdsverket

DebattartikelNaturvårdsverket måste ha de resurser som behövs för att alla producenter ska ta ansvar för insamling och återvinning av sina förpackningar.
riksdagslogo-16x9.png

Stoppa utnyttjandet av person­uppgifter

DebattartikelSöktjänster på nätet har blivit nyckel­verktyg för kriminella. Regeringen måste stoppa detta utnyttjande av lagstiftningen.
second-hand-klader.jpg

Sänk momsen på second hand, regeringen

DebattartikelGenom att sänka momsen på second hand-produkter skapas incitament för att utvidga och utveckla second handförsäljningen.
leveranskedja.jpg

Miljözon slår mot företagen i city

DebattartikelSvensk Handel ifrågasätter det snabba införandet av miljözon 3 i centrala Stockholm, utan rimlig tid för förberedelse och omställning.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.