Många handlare i södra Sverige är förtvivlade. De oroar sig för att deras verksamheter inte klarar av vintern. Det gäller alltifrån den lilla matbutiken, som kanske också är en mötesplats på orten, till större elektronikhandlare.
Regeringen har visserligen aviserat att företagen, liksom hushållen, ska få kompensation för de skyhöga elpriserna som särskilt har drabbat södra Sverige. Men ännu har inget sagts om när kompensationen ska gälla och utbetalas.
Sker inte utbetalningen inom kort är risken överhängande att många handelsföretag som hittills setts som en naturlig del av samhället inte längre finns kvar framåt våren. Redan ökar antalet konkurser.
Regeringens besked att delar av hushållens oskäligt höga elpriser ska betalas tillbaka är förstås bra för handeln. Det gör att människor har större möjlighet att konsumera.
Men handlarna pressas inte bara av egna chockerande höga elkostnader utan också av aviserade hyreshöjningar på uppåt 11 procent samt räntehöjningar.
Tvingas butiker försvinna får det i förlängningen stora konsekvenser för landets städer liksom för antalet arbetstillfällen och skatteintäkterna. Där en butik stänger, öppnar inte med självklarhet en ny. Där det inte finns tillräckligt underlag att få verksamheten att gå runt, där väljer handlare inte att etablera en ny verksamhet.
Många handelsföretagare är oerhört frustrerade över att regeringen gång på gång flyttar fram datumet för kompensationen för de chockerande höga elpriserna och att tidsperioden för när systemet ska gälla är otydligt.
Vi har naturligtvis respekt för att det tar tid att få en lösning på plats, men många företagare som hade räknat med en återbetalning före årsskiftet är nu mycket oroliga.
För Skånes del är även den ökade risken för frånkoppling från elnätet ytterligare ett orosmoln. Det kan leda till att det blir omöjligt att genomföra köp i butiker, och att butiker därför tvingas hålla stängt.
Alla behöver dra sitt strå till stacken och energieffektivisera efter bästa förmåga, men företag behöver också kunna ha en god framförhållning: ett system som säkrar upp att vinterns elpriser inte blir extremt höga.
Företagen måste få möjlighet att planera, veta att det finns ett system som säkerställer att framtida utgifter är förutsebara. Likaså behöver regeringen säkerställa att den som betalar elkostnaden också är den som får återbetalningen. Det måste vara lätt för den som normalt vidarefakturerar elkostnaden, som till exempel en fastighetsägare, att föra stödet vidare till butiken i sin galleria.
Företag som använder gas som energikälla behöver också få ersättning. I de löften som företrädare för den nuvarande regeringen gav under valrörelsen utlovade de stöd till gaskunder, eftersom de drabbas lika hårt som elanvändare. I det återbetalningssystem som regeringen nu utlovat ingår inte dessa företagskunder.
När elpriskompensationen väl kommer utgår vi från att givna löften hålls och att återbetalningen även till företag ska gälla från den 1 november. Vi utgår också från att återbetalningen till företagen sker direkt till dem och utan administrativt krångliga ansökningsförfaranden.
Det är problematiskt om återbetalningarna till hushållen sker i form av utbetalningar i butik genom avier, något som regeringen har flaggat för.
Idag sker över 90 procent av alla betalningar och bankärenden i Sverige digitalt. Att då göra återbetalningar via ett avisystem medför en kraftigt ökad hantering av kontanter och därmed ökad rånrisk. För butikerna blir situationen ohållbar.
Vår förhoppning är att Försäkringskassan tar fram ett system som löser utbetalningarna så smidigt som möjligt, för att inte orsaka en onödigt stor administrativ börda för butikerna.
Handeln är näringslivets största arbetsgivare. Varje dag går mängder av människor till sina jobb i alla sorters butiker. För att handeln ska kunna fortsätta anställa krävs nu snabba och tydliga svar från regeringen kring när elpriskompensationen betalas ut. Handlare i södra Sverige kan inte vänta längre. För den som äger en butik kan det vara avgörande. Antingen kan butiken finnas kvar eller så måste verksamheten upphöra.
Sofia Larsen, vd för branschorganisationen Svensk Handel
Marie Enhörning, näringspolitisk expert vid Svensk Handel
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!