Hoppa till innehåll

Att uttrycka identitet, smak och stil samt tillhörighet genom sina kläder, är ett viktigt mänskligt kulturellt beteende.

sofia-med-textil.png

Intresset för mode som kulturellt fenomen är gammalt och inte sällan har tillverkningen och försäljning av textil och kläder varit en viktig pådrivande faktor i flera stora historiska skeenden. Därutöver spelar modehandeln en viktig roll i våra svenska samhällen, genom deras bidrag till arbetstillfällen och levande städer. Det innebär dock inte att branschen saknar utmaningar.

Flera av de frågor som Naturskyddsföreningen och Beatrice Rindevall vill sätta ljuset på i sin debattartikel i DN 6/9, och i den tillhörande rapporten ”Monstret i garderoben”, är därmed viktiga att diskutera. Det finns stora utmaningar med att producera plagg som sedan inte kan återbrukas eller återvinnas med någon större framgång.

Vad Naturskyddsföreningen missar är dock att den omställning som efterfrågas, till plagg som håller längre, kan återbrukas och återvinnas mer effektivt, kräver att man arbetar med företagen, inte mot dem. Det finns redan i dag en rad svenska företag som ligger i framkant inom innovation och omställning och behöver bra förutsättningar att fortsätta det arbetet. Med hjälp av tydliga, långsiktiga och rättvisa regelverk och spelregler.

Vill politiken att textilindustrin fungerar på ett visst sätt, måste de också skapa förutsättningar för den att göra så.

De nämner heller inte politikens viktiga roll i att skapa ramarna för den marknad som de anser är eftersträvansvärd. Vill politiken att textilindustrin fungerar på ett visst sätt, måste de också skapa förutsättningar för den att göra så.

Att få en mer hållbar och cirkulär textil- och modeindustri kräver att varje enskilt plagg används flera gånger, och sedan kan återbrukas eller omdesignas. För att det ska vara möjligt behövs en fungerande logistikkedja och kompetens för återbruk. Det finns en rad företag som just nu satsar och testar nya lösningar, och de behöver få stöd i det.

Plagg som levt ut sin fulla livstid behöver materialåtervinnas i högre grad, här finns intressant ny forskning på gång, men den kommer att behöva mer stöd och investeringar för att kunna skala upp.

Det duger inte att säga sig vara för en mer hållbar textil- och modeindustri och sedan köpa billigaste varan.

Det krävs också politiska incitament som stödjer företag som driver omställningen framåt. Svenska och europeiska företag som vill ta ansvar behöver vara konkurrenskraftiga gentemot den kraftigt ökade privatimporten från e-handelsplattformar från tredje land som behöver regleras tydligare.

Ytterst kan vi inte heller komma ifrån konsumentens ansvar. Det duger inte att säga sig vara för en mer hållbar textil- och modeindustri och sedan köpa billigaste varan från ett företag som inte bryr sig om sådant som kvalitet, kemikalier eller anställningsvillkor. Att med omsorg välja vilka kläder vi köper är viktigt.

Naturskyddsföreningen sätter fingret på viktiga frågor i sin artikel, men de företag som verkar i Sverige och Europa och har höga ambitioner är inte problemet, de är en del av lösningen. Därför behöver de bra villkor och rättvisa regelverk, för att kunna delta i branschens omställning till mer hållbara affärsmodeller.

Sofia Larsen, vd, Svensk Handel

Cecilia Nykvist, vd, Teko (Sveriges textil- och modeföretag)



 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
pressbild-sofia-larsen-24.jpg

Politiken måste sluta ta handeln för givet – nu krävs åtgärder

DebattartikelFör att finansministern ska lyckas med sina ambitioner är det avgörande att Sverige står starkt som handelsnation.
debatt-sofia-martin-maria.png

Om svensk handel ska blomstra krävs akuta reformer

DebattartikelInför Riksmötets öppnande föreslår Svensk Handel fem reformer för att stärka Sverige som handelsland.
sofia-med-textil.png

Modebranschen bär inte hela ansvaret för hållbarhet

DebattartikelAtt uttrycka identitet, smak och stil samt tillhörighet genom sina kläder, är ett viktigt mänskligt kulturellt beteende.
sh-logo-gron.jpg

Handeln kan leda omställningen men alltför få förstår potentialen

DebattartikelEn avgörande framgångsfaktor för Sverige är att vi länge satsat på och legat långt fram inom forskning och innovation. Nu krävs ett omtag.
Kosmetika, tomma forpackningar.jpeg

Låt inte producenter ducka ansvar för återvinning, Naturvårdsverket

DebattartikelNaturvårdsverket måste ha de resurser som behövs för att alla producenter ska ta ansvar för insamling och återvinning av sina förpackningar.
riksdagslogo-16x9.png

Stoppa utnyttjandet av person­uppgifter

DebattartikelSöktjänster på nätet har blivit nyckel­verktyg för kriminella. Regeringen måste stoppa detta utnyttjande av lagstiftningen.
second-hand-klader.jpg

Sänk momsen på second hand, regeringen

DebattartikelGenom att sänka momsen på second hand-produkter skapas incitament för att utvidga och utveckla second handförsäljningen.
leveranskedja.jpg

Miljözon slår mot företagen i city

DebattartikelSvensk Handel ifrågasätter det snabba införandet av miljözon 3 i centrala Stockholm, utan rimlig tid för förberedelse och omställning.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.