Hoppa till innehåll

Adlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.

adlibris.png
Carl Franzon, Adlibris

Adlibris har tagit stora steg inom användningen av AI för att förbättra kundupplevelsen och effektivisera verksamheten. Genom att integrera AI-teknologier i olika delar av sin verksamhet kan de erbjuda sina kunder mer personliga och precisa produktrekommendationer. Ett specifikt användningsområde är att kunna ge en mer korrekt beskrivning av böckerna som säljs. Adlibiris nyttjar en AI-driven modell som inkluderar ytterligare information och ger mer exakta och personliga bokrekommendationer åt kunderna.

En stor utmaning är att vi får produktbeskrivningar från våra leverantörer baserat på lättillgänglig text på baksidan av böckerna, men dessa är inte särskilt bra för rekommendationer. Vi arbetar därför med att optimera våra rekommendationsmodeller genom att inkludera mer utförlig information från böckerna.
Carl Franzon
Insights Manager på Adlibris

Adlibris använder likt många andra större företag olika AI-teknologier i varierande syften. De har exempelvis länge använt Machine Learning för dynamisk prissättning ut till kunderna. Priserna på liknande produkter jämförs med konkurrenternas, något som möjliggör prisjusteringar i realtid.

– AI är ett brett ämne, men om vi pratar om Machine Learning och automatisering, så är det något vi har jobbat med länge. Vi arbetar kontinuerligt med algoritmer som beräknar vilka priser vi ska sätta jämfört med våra konkurrenter, förklarar Carl Franzon.

För att anpassa kundupplevelsen använder Adlibris AI-drivna algoritmer som analyserar surf- och köphistorik för att förstå individuella preferenser. Mycket specifika produktrekommendationer ges som skräddarsys efter varje kunds köp- och webbhistorik. Rekommendationerna förfinas kontinuerligt efter varje gång en kund besökt hemsidan.

Adlibris grundades 1997 och är en av Nordens största nätbokhandlare. Adlibris säljer främst böcker, men även ett bredare utbud av bland annat pappersartiklar och leksaker.

Exempel på kundfokuserad AI

  • Analys av köpbeteende, köphistorik och preferenser för personliga rekommendationer.

  • Göra kundnöjdhetsanalys utifrån recensioner och inlägg i sociala medier.

  • Chatbottar och virtuella assistenter för hantering av kundfrågor och produktrekommendationer.

  • Skapa texter till marknadsföring, mail till kunder etc.

  • Virtuella provrum. Kunden kan prova kläder, läppstift o.s.v. virtuellt. Förbättrar nätshoppingen

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
kungsgatan-stockholm.png

Transportstyrelsen avslår Stockholms överklagande – miljözonen fortsatt stoppad

NyhetTransportstyrelsen har beslutat avslå Stockholms stads överklagande av det tillfälliga stoppet för miljözon klass 3.
medlemsdekal-2025.jpg

Medlemsdekalen 2025 - visa att du är en del av någonting större

NyhetNu finns 2025 års medlemsdekal att beställa - och ladda ner digitalt.
nytt-korkort-2024.png

Körkortet uppgraderas och får nytt utseende

NyhetUtseendet och säkerhetsdetaljerna på svenska körkort kommer att uppdateras. Det här blir mycket viktigt för svenska handelsföretag.
farligaste-julkalendern-1.png

Lucköppning i decembers farligaste julkalender!

NyhetSe Svensk Handels kampanj "Decembers farligaste julkalender" mot osund konkurrens från kinesiska onlinegiganter, i sociala medier.
avtalsnytt_2.jpg

Avtalsnytt: Så fungerar avtalsrörelsen

NyhetOla Axelsson, Svensk Handels förhandlingschef berättar hur avtalsrörelsen fungerar.
circle-k_julerbjudande.jpg

Gott nytt år - med nya krav om hållbarhetsredovisning

NyhetFler företag omfattas efter nyår av högre krav på hållbarhetsrapport som en del i årsredovisningens förvaltningsberättelse.
webb-pre-loved-2025.jpg

Så gick försäljningen inom second hand 2024

NyhetDen 7 februari kan vi för första gången presentera helårssiffror över hur försäljningen av second hand gick i Sverige under 2024.
sjalvutcheckning.jpg

Viktig rättsutredning om "självbetjäningsbrott"

NyhetDet har länge funnits en osäkerhet kring hur lagstiftningen ska tolkas och tillämpas vid brott vid självscanning och självutcheckning.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.