Hoppa till innehåll

Adlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.

adlibris.png
Carl Franzon, Adlibris

Adlibris har tagit stora steg inom användningen av AI för att förbättra kundupplevelsen och effektivisera verksamheten. Genom att integrera AI-teknologier i olika delar av sin verksamhet kan de erbjuda sina kunder mer personliga och precisa produktrekommendationer. Ett specifikt användningsområde är att kunna ge en mer korrekt beskrivning av böckerna som säljs. Adlibiris nyttjar en AI-driven modell som inkluderar ytterligare information och ger mer exakta och personliga bokrekommendationer åt kunderna.

En stor utmaning är att vi får produktbeskrivningar från våra leverantörer baserat på lättillgänglig text på baksidan av böckerna, men dessa är inte särskilt bra för rekommendationer. Vi arbetar därför med att optimera våra rekommendationsmodeller genom att inkludera mer utförlig information från böckerna.
Carl Franzon
Insights Manager på Adlibris

Adlibris använder likt många andra större företag olika AI-teknologier i varierande syften. De har exempelvis länge använt Machine Learning för dynamisk prissättning ut till kunderna. Priserna på liknande produkter jämförs med konkurrenternas, något som möjliggör prisjusteringar i realtid.

– AI är ett brett ämne, men om vi pratar om Machine Learning och automatisering, så är det något vi har jobbat med länge. Vi arbetar kontinuerligt med algoritmer som beräknar vilka priser vi ska sätta jämfört med våra konkurrenter, förklarar Carl Franzon.

För att anpassa kundupplevelsen använder Adlibris AI-drivna algoritmer som analyserar surf- och köphistorik för att förstå individuella preferenser. Mycket specifika produktrekommendationer ges som skräddarsys efter varje kunds köp- och webbhistorik. Rekommendationerna förfinas kontinuerligt efter varje gång en kund besökt hemsidan.

Adlibris grundades 1997 och är en av Nordens största nätbokhandlare. Adlibris säljer främst böcker, men även ett bredare utbud av bland annat pappersartiklar och leksaker.

Exempel på kundfokuserad AI

  • Analys av köpbeteende, köphistorik och preferenser för personliga rekommendationer.

  • Göra kundnöjdhetsanalys utifrån recensioner och inlägg i sociala medier.

  • Chatbottar och virtuella assistenter för hantering av kundfrågor och produktrekommendationer.

  • Skapa texter till marknadsföring, mail till kunder etc.

  • Virtuella provrum. Kunden kan prova kläder, läppstift o.s.v. virtuellt. Förbättrar nätshoppingen

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
appen-listbild.png

Appen Säkerhetscenter åter i drift

NyhetEfter en tidigare driftstörning i appen Säkerhetscenter kan du vara tvungen att logga in i appen igen för att få full funktion.
ehi-webbinarium-still002.jpg

Så gick e-handeln 2024

NyhetLyssna till Johanna Levy, CEO, Kids Brand Store och Linn Tagesson, COO & New Ventures, Lager 157 i ett inspelat webbinarium.
hallbarhet.png

Nycklar till en hållbar position i framtidens detaljhandel

NyhetTa del av insikter från årets hållbarhetsundersökning.
statsministern_kampanjbrev0219.jpg

Statsminister Ulf Kristersson inviger D-Congress 2025!

NyhetSvensk Handel presenterar stolt Sveriges statsminister Ulf Kristersson som officiell invigningstalare på D-Congress 2025!
eu-flaggor.jpg

EU:s arbetsprogram måste stärka företagens konkurrenskraft

NyhetI dag upplever över 60 procent av företagen inom EU att betungande regleringar står i vägen för investeringar och tillväxt.
prelovedpanel.png

Så mycket omsatte second hand-marknaden 2024

NyhetVi presenterar för första gången statistik som talar sitt tydliga språk. Second hand har gått från skam till glam. Rapport och webbinarium.
arbetsgivarservice-illustration.jpg

Dags att rapportera in dina medlemsuppgifter

NyhetSenast den 28 februari behöver du som är medlem i Svensk Handel rapportera in korrekta uppgifter om ditt företag.
arkivet-1.png

Arkivet fortsätter sin tillväxtresa – med fokus på den fysiska butiken

NyhetArkivet, en av Sveriges ledande aktörer inom second hand och hållbart mode, har på kort tid etablerat sig som en föregångare.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.