Hoppa till innehåll

Adlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.

adlibris.png
Carl Franzon, Adlibris

Adlibris har tagit stora steg inom användningen av AI för att förbättra kundupplevelsen och effektivisera verksamheten. Genom att integrera AI-teknologier i olika delar av sin verksamhet kan de erbjuda sina kunder mer personliga och precisa produktrekommendationer. Ett specifikt användningsområde är att kunna ge en mer korrekt beskrivning av böckerna som säljs. Adlibiris nyttjar en AI-driven modell som inkluderar ytterligare information och ger mer exakta och personliga bokrekommendationer åt kunderna.

En stor utmaning är att vi får produktbeskrivningar från våra leverantörer baserat på lättillgänglig text på baksidan av böckerna, men dessa är inte särskilt bra för rekommendationer. Vi arbetar därför med att optimera våra rekommendationsmodeller genom att inkludera mer utförlig information från böckerna.
Carl Franzon
Insights Manager på Adlibris

Adlibris använder likt många andra större företag olika AI-teknologier i varierande syften. De har exempelvis länge använt Machine Learning för dynamisk prissättning ut till kunderna. Priserna på liknande produkter jämförs med konkurrenternas, något som möjliggör prisjusteringar i realtid.

– AI är ett brett ämne, men om vi pratar om Machine Learning och automatisering, så är det något vi har jobbat med länge. Vi arbetar kontinuerligt med algoritmer som beräknar vilka priser vi ska sätta jämfört med våra konkurrenter, förklarar Carl Franzon.

För att anpassa kundupplevelsen använder Adlibris AI-drivna algoritmer som analyserar surf- och köphistorik för att förstå individuella preferenser. Mycket specifika produktrekommendationer ges som skräddarsys efter varje kunds köp- och webbhistorik. Rekommendationerna förfinas kontinuerligt efter varje gång en kund besökt hemsidan.

Adlibris grundades 1997 och är en av Nordens största nätbokhandlare. Adlibris säljer främst böcker, men även ett bredare utbud av bland annat pappersartiklar och leksaker.

Exempel på kundfokuserad AI

  • Analys av köpbeteende, köphistorik och preferenser för personliga rekommendationer.

  • Göra kundnöjdhetsanalys utifrån recensioner och inlägg i sociala medier.

  • Chatbottar och virtuella assistenter för hantering av kundfrågor och produktrekommendationer.

  • Skapa texter till marknadsföring, mail till kunder etc.

  • Virtuella provrum. Kunden kan prova kläder, läppstift o.s.v. virtuellt. Förbättrar nätshoppingen

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
q&a_tillganglighetslagen.jpg

Frågor och svar om nya Tillgänglighetslagen

NyhetSvensk Handel får många frågor från medlemmar om vad som gäller kring nya tillgänglighetslagen och har därför tagit fram en Q&A.
startbild-avtal-2025-(1).jpg

Intensiv fas i årets avtalsrörelse

NyhetFörhandlingarna om nya kollektivavtal pågår för fullt. På måndag 31 mars löper Detaljhandelsavtalet och Lager och E-handelsavtalet ut.
istock-1187328432-(1).jpg

Tillgänglighetslagen: Ny vägledning och Q&A

NyhetDen 28 juni 2025 träder den nya Tillgänglighetslagen i kraft. Svensk Handel har tagit fram en Q&A samt en ny vägledning.
man-med-telefon-16x9.png

Varning: ConnectD lurar företag in i dyra och långa telefoniavtal

NyhetFöretagare över hela Sverige fortsätter att drabbas av telefonibolaget ConnectD, som sedan länge är listat på Svensk Handels Varningslista.
sedlar-16x9.png

En uppdatering om kontantutredningen och kontanter i handeln

NyhetVad gäller just nu? En sammanfattning av dagsläget kring kontantanvändningen, vilka som ska ta emot kontanter och betalningar i offlineläge.
sanningsskylt.png

Fakta och myter om matpriserna

NyhetI sociala medier och på debattsidor uppmanas till bojkott av matbutiker, därför finns det anledning att föra fram fakta kring matpriserna.
sedlar-vaxling.jpg

Kontantutredningen – sammanfattning ur detaljhandelsperspektiv

NyhetUtredningen presenterades den 19 december 2024 och ligger nu ute på remiss.
dc-playbild.png

D-Congress 2025 lever vidare online!

NyhetÅterupplev höjdpunkterna och se alla filmade seminarier i efterhand. Kika in och ta del av insikterna här!

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.