Hoppa till innehåll

Så optimerar vi sortimentet med AI och ger personalen nya verktyg

coop.png
Jakob Liljedahl, Coop

Coops nuvarande tillämpning av AI omfattar flera Machine Learning-modeller som bland annat optimerar sortimentet i butikerna. Jakob Liljedahl, AI-chef på Coop, utvecklar:

– Eftersom vi har över tiotusentals produkter som ska distribueras till ca 800 butiker kan vi inte bara lita på erfarenhet eller magkänsla när det gäller sortimentet i våra butiker och i vår onlinehandel. Vi använder Machine Learning-modeller för att så bra som möjligt matcha sortimentet i våra olika butiker med kundernas behov.

Eftersom det är begränsat utrymme i butikerna blir det komplext när sortimentet ska optimeras. Syftet med optimeringen är att distribuera dels de mest efterfrågade produkterna, dels att ha en bredd av olika typer av produkter. Machine Learning-modeller används för att hitta en balans mellan produkternas popularitet och deras funktioner.

Vi har byggt ett beslutsträd som beskriver alla kombinationer av funktioner. Detta hjälper Machine learning-modellen att hitta rätt mängd produkter inom varje funktion. Det hjälper också till att optimera produktfördelningen till olika butiker utifrån kundernas behov, som kan skilja sig åt rätt mycket beroende på var i landet butikerna ligger.
Jakob Liljedahl
AI-chef på Coop

Förutom ett omfattande användande av Machine learning håller Coop för närvarande på att bygga ett verktyg med generativ AI med namnet ”Coop GPT” som kommer att ha olika funktioner och kunna användas i flera processer. Ett av dessa är att hjälpa de anställda med arbetsrelaterade frågor.

– Vi har ett intranät där de anställda kan få svar på olika frågor. När Coop GPT är klar kommer den att kunna besvara en stor mängd frågor, så att de anställda slipper leta runt på intranätet och andra ställen efter rätt information. På så sätt spar vi tid, pengar och kan ge kunderna bättre service.

Coop är med cirka 800 butiker runt om i landet en av Sveriges största dagligvarukedjor.

Exempel på kundfokuserad AI

  • Analys av köpbeteende, köphistorik och preferenser för personliga rekommendationer.

  • Göra kundnöjdhetsanalys utifrån recensioner och inlägg i sociala medier.

  • Chatbottar och virtuella assistenter för hantering av kundfrågor och produktrekommendationer.

  • Skapa texter till marknadsföring, mail till kunder etc.

  • Virtuella provrum. Kunden kan prova kläder, läppstift o.s.v. virtuellt. Förbättrar nätshoppingen

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
appen-listbild.png

Appen Säkerhetscenter åter i drift

NyhetEfter en tidigare driftstörning i appen Säkerhetscenter kan du vara tvungen att logga in i appen igen för att få full funktion.
ehi-webbinarium-still002.jpg

Så gick e-handeln 2024

NyhetLyssna till Johanna Levy, CEO, Kids Brand Store och Linn Tagesson, COO & New Ventures, Lager 157 i ett inspelat webbinarium.
hallbarhet.png

Nycklar till en hållbar position i framtidens detaljhandel

NyhetTa del av insikter från årets hållbarhetsundersökning.
statsministern_kampanjbrev0219.jpg

Statsminister Ulf Kristersson inviger D-Congress 2025!

NyhetSvensk Handel presenterar stolt Sveriges statsminister Ulf Kristersson som officiell invigningstalare på D-Congress 2025!
eu-flaggor.jpg

EU:s arbetsprogram måste stärka företagens konkurrenskraft

NyhetI dag upplever över 60 procent av företagen inom EU att betungande regleringar står i vägen för investeringar och tillväxt.
prelovedpanel.png

Så mycket omsatte second hand-marknaden 2024

NyhetVi presenterar för första gången statistik som talar sitt tydliga språk. Second hand har gått från skam till glam. Rapport och webbinarium.
arbetsgivarservice-illustration.jpg

Dags att rapportera in dina medlemsuppgifter

NyhetSenast den 28 februari behöver du som är medlem i Svensk Handel rapportera in korrekta uppgifter om ditt företag.
arkivet-1.png

Arkivet fortsätter sin tillväxtresa – med fokus på den fysiska butiken

NyhetArkivet, en av Sveriges ledande aktörer inom second hand och hållbart mode, har på kort tid etablerat sig som en föregångare.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.