Hoppa till innehåll

För sjätte året i rad erbjöds alla besökare i Almedalen att låna kläder i Almedalsgarderoben. I år fanns även stylister och skräddare på plats. Drygt 200 personer tog vara på möjligheten att låna ett plagg eller en hel kostym, och nästan dubbelt så många bokade tid för makeup och hårstyling.

almedalsgarderoben-webben.jpg

I Almedalens myllrande politiska atmosfär finner vi ett glädjefyllt inslag som lyser starkt - Almedalsgarderoben. Med hållbarhet som ledstjärna har initiativet från Svensk Handel och dotterbolaget Swedish Fashion Council snabbt blivit en favorit bland politiker, opinionsbildare och andra besökare under politikerveckan.

Almedalsgarderoben har varit mer välbesökt än någonsin! Men framförallt har det varit kul att följa utvecklingen från då initiativet startades och se att även många av Svensk Handels medlemmar har utvecklat sina affärsmodeller och utforskat cirkulära element för att möta framtidens modebransch.
Jennie Rosén
vd på Swedish Fashion Council

Det var en ständig rotation i garderoben, och alla märken efterfrågades, beroende på önskad stil och vilket ändamål man hade, seminarium eller mingel. Göteborgs Stadsmission och Sellpy hade dessutom bidragit med second handplagg som ytterligare förstärkte den cirkulära tanken med Almedalsgarderoben. Vissa dagar var det kö både till garderoben och till stylingen. Många tog chansen att gå lite utanför sin vanliga comfort zone när det gäller både kläder och makeup.

Hållbarhet och modebranschens transformation

Men Almedalsgarderoben är inte bara till nöje. Avsikten är också att öppna upp för samtal om hur modebranschens framtid ser ut.

Målet är att föregå med gott exempel och öppna dialogen för nya cirkulära affärsmodeller.
Hans Tjernström Carraro
kommunikationschef på Svensk Handel

Almedalsgarderoben är ett hållbarhetsinitiativ där politiker, beslutsfattare och övriga Almedalsbesökare välkomnas att titta in för att låna kläder till sitt tal, paneldebatt eller mingel. Ett besök i garderoben sätter ljuset på hur företag och konsumenter kan bidra till en mer hållbar modebransch. 

En fråga som ställs är hur vi gemensamt kan lösa handelns hållbarhetsutmaningar genom att vara både hållbara och affärsdrivande? Kanske genom tjänstefiering i form av klädvård, cirkularitet, återvinning, hållbar produktion, digitalisering med mera. Almedalsgarderoben är ett sådant exempel. Siffror från Svensk Handels hållbarhetsundersökning visar att en växande andel av handelsföretagen säljer begagnat, reparerar och hyr ut produkter. 

Förlängd livslängd med reparation och klädvård

Under hela veckan fanns också skräddare på plats som kunde sy in, sy om och laga plagg, även privata plagg, vilket uppskattades av många. Att reparera trasiga kläder förlänger livslängden och bidrar till en bättre hållbarhet. Alla använda kläder tvättades löpande med hjälp av mycket energisnåla, kemikaliefria och vattenbesparande ångtvättar från LG och Stockholm Steamery. På en kort stund kan den svettigaste skjorta bli som ny. Dessutom var Papertale på plats för att visa upp vikten av spårbarhet. 

Almedalsgarderoben har tidigare år vunnit priset ”Hållbarast i Almedalen” och även nominerats till ”Hetast i Almedalen”.

Styles for miles

Förutom alla kläder från utvalda leverantörer fanns också ett team från LYKO på plats för att sminka, styla och frisera besökarna. Man kunde boka in sig på en tid, eller komma drop-in i mån av tid.

Wow är det verkligen jag! Tusen, tusen tack!
Nöjd stylad besökare i Almedalsgarderoben

Att få bli stylad av ett skönhetsproffs är alltid en fin sak, här erbjöds den dessutom kostnadsfritt, vilket gjorde att många tog chansen.

Vi växlade några ord med Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef på LYKO, som kunde berätta att många beskrev det som en unik upplevelse, en lyx att bli ompysslad innan man skulle springa vidare till nästa seminarium eller kanske ett mingel. Då det inte var så många speglar så var det många som såg sig själva i stylade version först när det var klart, och reaktionerna var fantastiska att se. 

Kunderna var så glada att få en paus och reflektionstid mitt i alla åtaganden. När de lämnade Almedalsgarderoben kände sig alla som ”filmstjärnor” iförda fina kläder, stylat hår och en makeup lagd av ett proffs. Alla var så tacksamma och det pratades mycket på alla mingel om upplevelsen de fått i Almedalsgarderoben. Vi såg att det var fler och fler som kom in under veckan och ville boka upp sig.
Tom Thörnblom
Kommunikations- och hållbarhetschef på LYKO
kollage-almedalen-(1).png

Många hade själva inte tagit med sig hårtork eller plattång och kanske missat en kajalpenna hemma. Då fanns Almedalsgarderoben som en räddare i nöden. Att dessutom få klä upp sig i något lite mer extravagant än man normalt gör är också något som förhöjer upplevelsen av Almedalen. Det var en nöjd Tom Thörnblom som sammanfattade veckan så här:
- Vi från LYKO är väldigt tacksamma för att vi fick vara med i Almedalsgarderoben och skapa magi tillsammans med Sweden Fashion Council och Svensk Handel!

Även de företag som lånat ut kläderna var över lag glada att vara med mitt i händelsernas centrum i de här frågorna.

Almedalen öppnar upp möjligheter för så många spontana och oväntade mötesplatser, Almedalsgarderoben är just en sådan härlig oväntad plats där man helt plötsligt står sida vid sida med någon man aldrig annars skulle byta några ord med. Möten som sedan leder till att man byter e-mailadresser och sedan hörs för att prata vidare om någon intressant ämne. Nätverkande när det är som bäst tycker jag.
Anna Andihn
VP HR & Communication Kappahl

Almedalsgarderoben skapar god stämning - och väcker nya tankar

Sammanfattningsvis är Almedalsgarderoben ett strålande exempel på hur hållbarhet, glädje och vackra kläder kan samverka för att forma en bättre framtid för modeindustrin. Genom initiativ som detta tar vi ett steg närmare en mer miljömedveten och stilfull värld. Glädjen i att känna sig välklädd och självsäker är något som sprider sig bland besökarna, vilket ger en positiv atmosfär i hela Almedalen.

Vi på Eton är stolta över att ha fått möjligheten att vara med i detta fina initiativ och därmed belysa cirkulära affärsmodeller. Vår Head of Assortment, Olof Enckell, valde ut passande sommarskjortor till Almedalsgarderoben och vi är glada för all positiv feedback och att vi fick bidra till att besökare kunde klä sig i stil.
Lina Ödeen
Head of Sustainability, Eton Shirts

Några av de mest populära plaggen

På herrsidan var Kappahls randiga Bäckeböljaset väldigt populärt liksom Etons linneskjortor och Houdinis svala skjortor. Från Gina Tricot var en matchande beige kjol och topp mest poppis. VILAs och Lindex lila och svartmönstrade långklänningar gick bra i sommarkvällen, så även KappAhls röda kavaj och shorts. Några av de mer spektakulära plaggen som sällan var lediga var H&M Rentals plagg, den vita pärlbeströdda jackan och den gröna ”ärtkostymen” designad för damer av Iris Apfel var båda hett eftertraktade oavsett kön.

Jag har aldrig i mitt liv fått så mycket positiva blickar och beundrande kommentarer från både män och kvinnor som när jag gick runt i den gröna Iris Apfelkostymen med ärtor på.
Klädlånande man, 58 år
kollage-almedalen-(2).png

webbild-1-almedalsgarderoben.png

Hållbarast och vackrast i Almedalen?

3.png
5.png
4.png
6.png
7.png
8.png

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.