D-Congress: Digitala produktpass för en hållbar handel
Inom ett par år väntas EU implementera en ny lagstiftning som kräver att alla produkter har ett digitalt produktpass. Dessa ska ge tillförlitliga hållbarhetsdata - ner till minsta komponent. Kring detta informerade GS1 Sweden och Svensk Handel vid ett seminarium på D-Congress.
Värdar på scen var Staffan Olsson, Head of Public Affairs på GS1 Sweden samt Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel som inledningsvis berättar vad som faktiskt menas med ett digitalt produktpass.
Kort och gott är det en uppsättning digitala data som är specifik för en produkt och som syftar till att synliggöra all relevant information under produktens livscykel, för att på så sätt bidra till mer hållbar produktion och konsumtion. Lagen väntas gälla alla produkter som säljs på EU-marknaden, undantaget livsmedel, djurfoder och medicinska produkter.
Inledningsvis visades en bild på vilken slags data som kan genereras i produktpasset. Det är en lång kedja som inleds med ens produkts råmaterial, och som avslutningsvis återvinns, alternativt görs om. Däremellan kan data samlas in i tillverkningsledet, distribution och butiksledet, men även hos konsument.
När kan då denna EU-lagstiftning komma att implementeras? Det är ännu inte helt klart. Troligtvis är det något år bort i tiden, för tillfället planerat till våren 2024. Därefter kommer EU successivt publicera mer detaljerade produktkategorispecifika regler. Prognosen är 3–4 kategorier per år och totalt ca 30 kategorier.
Lagstiftningen kommer att ställa krav på företagen. Hur förbereder man sig rent praktiskt? Här gavs tips om att redan nu börja planera för införandet av lagstiftningen. Man måste hålla ordning på sin datakvalitet och framtidssäkra IT-kvaliteten. Stark betoning lades på att se till att ens system i framtiden klarar av all den mängd data som kommer behöva hanteras i framtiden. Här är av det av yttersta vikt att företagen redan nu är på tårna och kommunicerar internt inom organisationen.
Lagstiftningen skapar större möjligheter för företagen i deras hållbarhetsarbete, men man får inte glömma bort affärsnyttan. Ett digitalt produktpass kan även användas för bättre hantering av återkallelser, tillgång till exempelvis recept eller manualer.
På scenen gjordes även reklam för ett kommande webbinarium den 16 mars, inom ramen för projektet ProPare, där Svensk Handel ingår tillsammans med GS1, Axfoundation och Miljömärkning Sverige. Vid webinariet kommer man som handlare/företagare få lära sig mer om digitala produktpass samt hur den kommande lagstiftningen kommer att påverka ens verksamhet. Anmäl dig redan idag!
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.