Hoppa till innehåll

Ett av de starkaste temana under Almedalsvecka är hållbarhet. Så även i Handelns hus där en namnkunnig panel samtalade kring hållbarheten i e-handelns leveranser.

hallbara-transporter-16x9.png
Martina Elfgren, Tom Thörnblom, Josephine Darlington och Arne Andersson

Seminariet leddes av moderator Per Ljungberg, Innovationschef, Svensk Handel och panelen bestod av Josephine Darlington, Aster, Tom Thörnblom, LYKO, Arne Andersson och Martina Elfgren från Svensk Handel.

Det finns en ökad hållbarhetsförväntan från konsumenterna, vilket gör det affärskritiskt att ha hållbara erbjudanden och produkter. Dessutom kommer en stor mängd regleringar och förslag från EU, som gör det viktigt för branschen att vara påläst och förberedd.

hallbarhet---eu---ny-lagstiftning.png

E-handeln genererar av naturliga skäl en mängd transporter. Därför är det helt centralt för branschen att utveckla hållbarheten i leveranserna. Hur kan Sverige gå före och visa världen att e-handeln kan vara effektiv, konkurrenskraftig och hållbar?

Branschöverenskommelse underlättar

Tillsammans med Svensk Handel har ASTER utvecklat en branschöverenskommelse för fossilfria leveranser. Branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser tydliggör begreppet fossilfri leverans samt kräver att andra miljömässiga begrepp som används i check-outen tas bort. Ett fåtal undantag görs för certifieringar såsom Svanens kommande märkning för hållbara e-handelstransporter.

I glesbygd kan det vara så att endast 30% av de produkter man behöver finns lokalt och att hela 70% finns på nätet.  Behovet av tydlighet kring leveranser är alltså stort. I branschöverenskommelsen finns mallar för att just detta ska bli enklare för företagen. Branschöverenskommelsen har varit framgångsrik och allt fler företag skriver nu under.

När vi på Lyko lade ”fossilfri frakt” överst bland våra leveransalternativ ökade andelen fossilfria leveranser från 36 till 57 % över en natt.
Tom Thörnblom
Kommunikations- & hållbarhetschef, LYKO

Lönsamhet + hållbarhet = sant

Att vara smart och förutseende i sitt hållbarhetsarbete kan vara lönsamt. Ett exempel som togs upp var när Stadium digitaliserade sin returprocess minskade de sina kostnader för returprocessen med 70% vilket visar att det snabbt lönar sig att tänka till i alla led. Ett annat exempel är att Lyko har slutat lägga i retursedel i sina försändelser, och det innebär en besparing på 40 000 papper om dagen.

Enligt branschöverenskommelsen ska allt formuleras och förklaras så att en oinsatt konsument enkelt ska kunna förstå begreppen kring fossilfritt, och vad det innebär. 

Innovationsprogram och reglering kommer att hjälpa oss att förbättra ansvaret att visa för konsumenterna att vi har bra produkter.
Tom Thörnblom
Kommunikations- & hållbarhetschef, LYKO

 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.