Hoppa till innehåll

Second hand kommer att växa explosionsartat de närmsta tio åren. Enligt Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” väntas köpen av begagnade varor växa med hela 11 procent per år och omsätta 50 miljarder kronor år 2034.

sofia-larsen-24-5.jpg

I dag står second hand för tre procent av den totala marknaden med sällanköpsvaror. 2034 beräknas siffran vara hela sju procent.

– Second hand har gått från skam till glam. Ökat hållbarhetsfokus och en allt mer prismedveten konsument har gett försäljningen extra fart. Second hand är numera en självklar del i utbudsmixen bland både små och stora handelsföretag, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Second hand väntas utgöra 17 procent av modehandeln om 10 år

Den nya rapporten visar även att mode även i framtiden förväntas vara den mest populära produktkategorin när det kommer till inköp av second hand. I dag står second hand för sju procent av den totala modehandeln. Om tio år har second hand ökat ytterligare, till 17 procent. Symbiosen mellan en redan stark närvaro i fysiska butiker, kombinerat med allt fler populära onlineplattformar, innebär att utvecklingspotentialen är enorm.

– Svenska modeföretag satsar stort på second hand för att förlänga produkternas livslängd. Knäckfrågan blir att säkra lönsamhet även i handeln med begagnade varor. Det är ingen enkel ekvation eftersom det kräver en hel del manuellt arbete. Här tror vi att regeringen har en viktig roll att spela säger Sofia Larsen och fortsätter:

Nu är tiden kommen för att se över momssatsen på second hand-produkter. Den är för många aktörer ett direkt tillväxthinder. Är regeringen allvarlig i sin ambition om en grön omställning har de här öppet mål. Att sänka momsen är att skapa incitament för fler företagare att erbjuda second hand-försäljning, samtidigt som det kommer innebära ett ökat kundflöde. Det är inget att vänta på.

Toppköpen inom second hand

Summan av kategorierna överstiger 100 procent, eftersom många respondenter handlat i flera kategorier under månaden.

  1. Mode (49%)

  2. Möbler och heminredning (35%)

  3. Böcker, tidningar m.m (28%)

  4. Barnartiklar och leksaker (22%)

  5. Hemelektronik (10%)

  6. Sport- och fritidsprodukter (10%)

  7. Skönhets- och hälsoprodukter (9%)

  8. Byggvaror inkl. verktyg (8%)

  9. Tillbehör till bil-, båt, och mc (6%)

  10. Ur, smycken och guld (6%)

  11. Annat (14%)

Branschrapporten ”Läget i handeln” publiceras en gång per år och innehåller spaningar och analyser kopplade till handelns dagsaktuella läge. I rapporten finns även framtidsspaningar om delbranscher och andra skeenden som förväntas ha en stor påverkan på handeln i framtiden. 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
d-award-2025.jpg

Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!

PressmeddelandeUnder en festlig helkväll på D-Award vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
second-hand-25.png

Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand

PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att försäljningen ökade med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024.
avtal-2025.png

Förhandlingarna av handelns tjänstemannaavtal är igång

PressmeddelandeFörbättrade möjligheter till individuell löneutveckling och mer flexibla arbetstidsregler är två av Svensk Handels krav i förhandlingarna.
mobelbutik.png

Osäkerheten kvarstår - handelsföretagen fortsatt pessimistiska

PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpsvaruhandeln stärktes något, medan var oförändrade inom dagligvaruhandeln och föll inom partihandeln.
ehi4-3.png

Svag start på e-handelsåret 2025

PressmeddelandeE-handeln skattas till 10,9 miljarder kronor i januari, en minskning med 6 procent jämfört med januari 2024.
eu-agenda1920-x-1080-px.png

För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
istock-1430942461-red.jpg

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.
stilindex-mode.png

Skor lyfte modehandeln i januari

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.