Hoppa till innehåll

Trots ökad optimism bland handelsföretagen är verkligheten fortsatt tuff

Svensk Handels Handelsbarometer för september månad visar en något splittrad bild. Partihandeln och dagligvaruhandeln ser något ljusare på framtiden, medan sällanköpsvaruhandeln tydligt backar efter en stark förbättring av sentimentet i september.

illustration-rapport-1-1.png

För butikshandeln sjönk framtidsindikatorn till 95,8, särskilt på grund av försäljnings- och lönsamhetsförväntningar. Dagligvaruhandeln steg däremot något till 99,6, främst tack vare högre förväntningar på antal anställda och försäljning. Sällanköpsvaruhandeln såg en kraftig nedgång på 6,9 enheter, till värdet 92,1. Partihandeln steg med 2,2 enheter till 95,4, där förväntningarna på anställningsfronten ökade mest.

– Det är glädjande att förväntningarna stiger inom några områden, men i stort är det inte någon ljus prognos. Trots en delvis positiv ton är det uppenbart att handelsföretagen fortsatt har det tufft säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Sentimentet inom handeln, särskilt utanför sällanköpsvaruhandeln, visar tecken på förstärkning. Men trots en viss optimism kvarstår en tuff verklighet för många aktörer, där antalet varsel och konkurser fortsätter att ligga på höga nivåer jämfört med tidigare år.

Alla delsektorer i branschen ligger fortfarande under den neutrala nivån på 100, vilket pekar på att pessimismen inom handeln kommande tre månader är utbredd.

Efter snart tre år av lågkonjunktur är utmaningarna för branschen fortfarande betydande. Konsumtionsnivåerna är låga, vilket i kombination med ökande hyror försätter många mindre butiker i en utsatt situation.

Handeln, som är näringslivets största arbetsgivare, behöver nu insatser för att vända denna kritiska situation. För att undvika en eskalerande konkursvåg och minska varsel, ser Svensk Handel ett behov av sänkningar i styrräntan för att åter ge hushållen ett ökat konsumtionsutrymme.

– Vi uppmanar Riksbanken att sänka styrräntan med åtminstone 75 punkter före årsskiftet. Om inte konsumenterna får mer i plånboken riskerar vi att förlora många av de mindre aktörerna, som ofta är ryggraden i våra städer och samhällen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Från och med månadens rapport mäts inte längre sentimentet inom den renodlade e-handeln enskilt i Handelsbarometern. Förklaringen till detta grundar sig i det faktum att det inte längre existerar någon motsättning mellan den fysiska och den digitala kanalen, utan e-handeln är i dag en självklarhet för företagen inom detaljhandeln.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
d-award-2025.jpg

Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!

PressmeddelandeUnder en festlig helkväll på D-Award vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
second-hand-25.png

Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand

PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att försäljningen ökade med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024.
avtal-2025.png

Förhandlingarna av handelns tjänstemannaavtal är igång

PressmeddelandeFörbättrade möjligheter till individuell löneutveckling och mer flexibla arbetstidsregler är två av Svensk Handels krav i förhandlingarna.
mobelbutik.png

Osäkerheten kvarstår - handelsföretagen fortsatt pessimistiska

PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpsvaruhandeln stärktes något, medan var oförändrade inom dagligvaruhandeln och föll inom partihandeln.
ehi4-3.png

Svag start på e-handelsåret 2025

PressmeddelandeE-handeln skattas till 10,9 miljarder kronor i januari, en minskning med 6 procent jämfört med januari 2024.
eu-agenda1920-x-1080-px.png

För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
istock-1430942461-red.jpg

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.
stilindex-mode.png

Skor lyfte modehandeln i januari

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.