Hoppa till innehåll

Trots ökad optimism bland handelsföretagen är verkligheten fortsatt tuff

Svensk Handels Handelsbarometer för september månad visar en något splittrad bild. Partihandeln och dagligvaruhandeln ser något ljusare på framtiden, medan sällanköpsvaruhandeln tydligt backar efter en stark förbättring av sentimentet i september.

illustration-rapport-1-1.png

För butikshandeln sjönk framtidsindikatorn till 95,8, särskilt på grund av försäljnings- och lönsamhetsförväntningar. Dagligvaruhandeln steg däremot något till 99,6, främst tack vare högre förväntningar på antal anställda och försäljning. Sällanköpsvaruhandeln såg en kraftig nedgång på 6,9 enheter, till värdet 92,1. Partihandeln steg med 2,2 enheter till 95,4, där förväntningarna på anställningsfronten ökade mest.

– Det är glädjande att förväntningarna stiger inom några områden, men i stort är det inte någon ljus prognos. Trots en delvis positiv ton är det uppenbart att handelsföretagen fortsatt har det tufft säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Sentimentet inom handeln, särskilt utanför sällanköpsvaruhandeln, visar tecken på förstärkning. Men trots en viss optimism kvarstår en tuff verklighet för många aktörer, där antalet varsel och konkurser fortsätter att ligga på höga nivåer jämfört med tidigare år.

Alla delsektorer i branschen ligger fortfarande under den neutrala nivån på 100, vilket pekar på att pessimismen inom handeln kommande tre månader är utbredd.

Efter snart tre år av lågkonjunktur är utmaningarna för branschen fortfarande betydande. Konsumtionsnivåerna är låga, vilket i kombination med ökande hyror försätter många mindre butiker i en utsatt situation.

Handeln, som är näringslivets största arbetsgivare, behöver nu insatser för att vända denna kritiska situation. För att undvika en eskalerande konkursvåg och minska varsel, ser Svensk Handel ett behov av sänkningar i styrräntan för att åter ge hushållen ett ökat konsumtionsutrymme.

– Vi uppmanar Riksbanken att sänka styrräntan med åtminstone 75 punkter före årsskiftet. Om inte konsumenterna får mer i plånboken riskerar vi att förlora många av de mindre aktörerna, som ofta är ryggraden i våra städer och samhällen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Från och med månadens rapport mäts inte längre sentimentet inom den renodlade e-handeln enskilt i Handelsbarometern. Förklaringen till detta grundar sig i det faktum att det inte längre existerar någon motsättning mellan den fysiska och den digitala kanalen, utan e-handeln är i dag en självklarhet för företagen inom detaljhandeln.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
paskbild.jpg

Godis för nästan en miljard kronor i påsk

PressmeddelandePåskveckan är här och handelsföretagen är väl förberedda på ett ökat tryck i butikerna.
varklader.png

Mildare väder gav modehandeln ett välbehövligt lyft

PressmeddelandeEfter en längre period av svaga försäljningssiffror återhämtade modebranschen sig något under mars månad.
nina-jelver-5.jpg

Förslaget om högre beloppsgräns för ringa stöld saknar verklighetsförankring

PressmeddelandeSvensk Handel ställer sig starkt kritiska till förslaget som bagatelliserar handelns brottsutsatthet.
avtal-2025vs1.png

Nya löneavtal inom handeln: ”Arbetsfred och förutsägbarhet i en orolig tid”

PressmeddelandeSvensk Handel och Handelsanställdas förbund har tecknat nya kollektivavtal för butiksanställda och för arbetare inom lager och e-handel.
startbild-avtal-2025-1-2.jpg

Pressträff med anledning av förhandlingarna om nya kollektivavtal

PressmeddelandeMed anledning av avtalsförhandlingarna mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund bjuder Svensk Handel in till pressträff.
startbild-avtal-2025-1-1.jpg

Industrin har satt märket: ”Smärtsamt hög nivå för handeln”

PressmeddelandeParterna inom industrin har enats om nya kollektivavtal och satt märket i årets avtalsrörelse. Sammanlagd kostnadsram är 6,4 % över två år.
second-hand-trojor.png

Kraftigt fall för second hand – försäljningen föll med över 40 procent i februari

PressmeddelandeFebruari blev en dyster månad för second hand-marknaden i Sverige. Omsättningen backade med över 40 procent jämfört med februari 2024.
sofia-larsen-24-3.jpg

Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad

PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.