Hoppa till innehåll

Trots ökad optimism bland handelsföretagen är verkligheten fortsatt tuff

Svensk Handels Handelsbarometer för september månad visar en något splittrad bild. Partihandeln och dagligvaruhandeln ser något ljusare på framtiden, medan sällanköpsvaruhandeln tydligt backar efter en stark förbättring av sentimentet i september.

illustration-rapport-1-1.png

För butikshandeln sjönk framtidsindikatorn till 95,8, särskilt på grund av försäljnings- och lönsamhetsförväntningar. Dagligvaruhandeln steg däremot något till 99,6, främst tack vare högre förväntningar på antal anställda och försäljning. Sällanköpsvaruhandeln såg en kraftig nedgång på 6,9 enheter, till värdet 92,1. Partihandeln steg med 2,2 enheter till 95,4, där förväntningarna på anställningsfronten ökade mest.

– Det är glädjande att förväntningarna stiger inom några områden, men i stort är det inte någon ljus prognos. Trots en delvis positiv ton är det uppenbart att handelsföretagen fortsatt har det tufft säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Sentimentet inom handeln, särskilt utanför sällanköpsvaruhandeln, visar tecken på förstärkning. Men trots en viss optimism kvarstår en tuff verklighet för många aktörer, där antalet varsel och konkurser fortsätter att ligga på höga nivåer jämfört med tidigare år.

Alla delsektorer i branschen ligger fortfarande under den neutrala nivån på 100, vilket pekar på att pessimismen inom handeln kommande tre månader är utbredd.

Efter snart tre år av lågkonjunktur är utmaningarna för branschen fortfarande betydande. Konsumtionsnivåerna är låga, vilket i kombination med ökande hyror försätter många mindre butiker i en utsatt situation.

Handeln, som är näringslivets största arbetsgivare, behöver nu insatser för att vända denna kritiska situation. För att undvika en eskalerande konkursvåg och minska varsel, ser Svensk Handel ett behov av sänkningar i styrräntan för att åter ge hushållen ett ökat konsumtionsutrymme.

– Vi uppmanar Riksbanken att sänka styrräntan med åtminstone 75 punkter före årsskiftet. Om inte konsumenterna får mer i plånboken riskerar vi att förlora många av de mindre aktörerna, som ofta är ryggraden i våra städer och samhällen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Från och med månadens rapport mäts inte längre sentimentet inom den renodlade e-handeln enskilt i Handelsbarometern. Förklaringen till detta grundar sig i det faktum att det inte längre existerar någon motsättning mellan den fysiska och den digitala kanalen, utan e-handeln är i dag en självklarhet för företagen inom detaljhandeln.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
20.png

Stark second hand-bransch tappade fart under Black Week

PressmeddelandeSvensk Handels Pre Loved-indikator för november 2024 visar en nedgång i den totala försäljningen inom second hand, främst till följd av ökad
1-5.png

Handeln fortsatt pessimistisk inför 2025

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln avslutar året med fortsatt tunga utmaningar. Framtidsindikatorn sjönk kraftig
svenskt-mode-2024.png

Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör

PressmeddelandeSverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör. Både när det kommer till rollen
debattartikel-skjutningar2-1.png

Handelns parter vill se handling mot de kinesiska onlinegiganterna

PressmeddelandeSvensk Handel och Handelsanställdas förbund välkomnar det faktum att allt fler politiker däribland Sveriges miljö-och klimatminister, nu tyd
svenska-kontanter.png

Svensk Handel kommenterar kontantutredningen

PressmeddelandeUnder torsdagen överlämnades kontantutredningen till finansmarknadsminister Niklas Wykman. Det är fullt rimligt att livsmedelshandeln och ap
maria-mikkonen-5.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked

PressmeddelandeRiksbankens räntebesked som aviserades under torsdagen välkomnas av Svensk Handel. Att stärka hushållens köpkraft är av yttersta vikt.
ehi-per-ljungberg.jpg

Stark månad för e-handeln – konkurrensen från utlandet ökar

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november 2024 till 17,9 miljarder kronor.
julklapp.png

Julklappshandeln väntas omsätta 24 miljarder kronor

PressmeddelandeEnligt Svensk Handels julprognos kommer julklappsförsäljningen i år att öka jämfört med förra året.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.