Hoppa till innehåll

Hej, jag driver tre klädbutiker och julen och den efterföljande mellandagsrean är årets mest hektiska perioder hos oss. Det blir ofta många returer under rean, och jag vill säkerställa att vi hanterar återbetalningarna på rätt sätt.

manadens-sakerhetsfraga.jpg

Jag har hört om risken att medverka till penningtvätt. Hur ska vi hantera återbetalningar på ett sätt som både följer lagen och är praktiskt för oss i butikerna?

Svar:

För att minimera risken för penningtvättstransaktioner är huvudregeln att återbetalningen alltid ska ske med samma betalmedel som kunden använde vid köpet. Detta innebär att:

  • Kortbetalningar: Återbetalningen ska göras till samma kort som användes vid köpet.

  • Swish: Återbetalningen ska göras till samma Swish-nummer.

  • Kontanter: Om köpet gjordes med kontanter ska återbetalningen också ske i kontanter.

Detta är inte bara en praktisk rekommendation utan också ett krav som följer av penningtvättslagen (2017:630). Denna lag syftar till att förhindra att verksamheter som din butik utnyttjas för olagliga ändamål som penningtvätt eller finansiering av terrorism.

I ditt avtal med kortinlösande företag framgår tydligt att en återbetalning endast får göras när syftet är att helt eller delvis reglera en tidigare kortbetalning. Återbetalningen ska alltid ske till det betal- eller kreditkort som användes vid köpet och beloppet får aldrig överstiga det inledande första köpets totala belopp.

Tillgodokvitto kan vara ett alternativ

I vissa fall kan det vara praktiskt att erbjuda ett tillgodokvitto istället för en återbetalning. Detta är särskilt användbart när det uppstår komplikationer, exempelvis om kunden inte längre har kvar det kort som användes vid köpet. Ett tillgodokvitto kan vara ett smidigt sätt att lösa situationen och samtidigt säkra att kunden gör framtida inköp i din butik.

Vad kan du som handlare göra?

  • Se över era rutiner för återbetalningar inför mellandagsrean.

  • Diskutera eventuella praktiska utmaningar med ert kortinlösande företag eller betalleverantör för att säkerställa att era rutiner följer avtals- och lagkrav.

  • Informera personalen om vikten av att följa dessa rutiner, särskilt under rean när tempot är högt och risken för misstag ökar.

Genom att hantera återbetalningar korrekt minskar du inte bara risken för penningtvätt utan skapar också en trygg och professionell upplevelse för dina kunder.

Glad julhandel!

För medlemmar i Svensk Handel

Om du loggar in kan du som medlem här ladda ner en skylt som visar vad som gäller vid återbetalning av returer.

 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
headphones-900x580.jpg

Stölder av hörlurar i Stockholmsområdet

SäkerhetsnyttJust nu ser vi på Svensk Handel Säkerhetscenter att flera butiker i Stockholmsområdet rapporterar om stölder av trådlösa hörlurar. Händelser
sedlar-vaxling.jpg

Växlingsbedrägerier i Stockholmsområdet

SäkerhetsnyttSvensk Handel Säkerhetscenter får just nu in rapporter om växlingsbedrägerier från Stockholmsområdet.
fraga-kollektivavtal.jpg

Får kunderna filma mig?

SäkerhetsnyttJag arbetar i butik och har märkt att det blivit vanligare att kunder filmar oss i personalen. Vad gäller egentligen – får de göra så? Och v
jonny-snor-kott-3.jpg

Organiserade stölder av kött i Kristianstad

SäkerhetsnyttMan agerar snabbt och effektivt för att undvika upptäckt. Gärningspersonerna jobbar ofta i par och går in i butikerna var för sig för att in
sneaker-900.jpg

Eskilstuna - stölder av sneakers och träningsskor

SäkerhetsnyttJust nu ser Svensk Handel Säkerhetscenter flera anmälningar som gäller stölder av träningsskor och sneakers.
jordglob.png

Omvärldsbevakning april 2025

SäkerhetsnyttSkärpt cybersäkerhetsarbete och ökad digital motståndskraft, stärkt livsmedelsförsörjning och förändrade spelregler i internationell handel.
kott-i-vaska-007-1706181747.jpg

Organiserade stölder av kött i Stockholmsområdet

SäkerhetsnyttGärningspersonerna jobbar ofta i par och går in i butikerna var för sig för att inte dra onödig uppmärksamhet till sig. Man agerar snabbt oc
varningslistan-med-triangel.png

Flest klagomål på Varningslistan under mars 2025

SäkerhetsnyttDe företag som drog på sig flest klagomål under februari var ConnectD, Protectia och Web hosting solutions 24.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.