”E-handelsplattformar ska inte kunna slippa ansvar”
Det är orimligt att gigantiska e-handelsplattformar med enorma ekonomiska muskler får en egen gräddfil på bekostnad av konsumentsäkerheten och svenska företag och jobb. Det skriver Svensk Handel tillsammans med en rad andra organisationer på SvD Debatt.
E-handelsplattformarnas ansvar för produkterna som säljs via deras sajter måste skärpas. Det borde vara en självklarhet att aktörer som Amazon, Aliexpress och Wish, på samma sätt som våra svenska handelsföretag, har ett juridiskt ansvar för att varorna de säljer följer EU:s regler för produktsäkerhet och kemikalieinnehåll. Så är det dessvärre inte idag. Konsekvensen blir urholkat konsumentskydd och snedvriden konkurrens till nackdel för svenska företag och jobb. När frågan nu är uppe för beslut i EU måste regeringen och de svenska parlamentarikerna driva på för en modernisering av regelverket.
EU-kommissionen har lagt fram lagförslaget Digital Services Act (DSA) där plattformsansvaret ingår. Dagens regelverk antogs för två decennier sedan och är anpassat för en svunnen tid då ingen kunde föreställa sig hur den digitala handeln skulle komma att utvecklas. Nu finns en unik chans att skapa ett mer rättvist och rättssäkert system med en väl fungerade kontrollfunktion som värnar säkerheten för konsumenten. Problemet idag är att svenska myndigheter har små möjligheter att bedriva kontroll av varorna som säljs via e-handelsplattformarna. Kontrollsystemen som finns för att skydda konsumenten är satta ur spel, vilket äventyrar konsumentsäkerheten. Här måste det till en förändring.
En rapport från Sveriges Konsumenter och Elsäkerhetsverket lät testa en rad elprodukter från Wish, Aliexpress och Ebay. Resultatet var nedslående. 26 av 28 produkter hade så stora brister att de fått försäljningsförbud inom EU. Så sent som i maj testade Elsäkerhetsverket elprodukter från Amazon och även denna gång var resultatet alarmerande. Åtta av 14 produkter var så pass undermåliga att de aldrig borde ha fått säljas.
Det ska givetvis vara en självklarhet att du som konsument alltid är vara säker på att till exempel den leksak det lilla barnet leker med inte har lösa delar, eller att mobilladdaren inte är felkonstruerad och riskerar att börja brinna under natten. I värsta fall riskerar dessutom svenska konsumenter att drabbas dubbelt om olyckan är framme. Handlar du från plattformarna agerar du som privatimportör och bär själv ansvar för produktens innehåll och försäkringsbolaget kan vända dig ryggen, ett mardrömsscenario som många konsumenter sannolikt är helt ovetandes om.
Svenska handelsföretag investerar stora resurser och lägger mycket kraft på att säkra kvaliteten på varorna de säljer. Detta ansvar borde även e-handelsplattformarna ta. Med dagens ordning riskerar vi att oseriösa aktörer slår ut svenska företag och jobb. Huvudpoängen är att plattformarna, i likhet med våra svenska handlare, ska bära det juridiska ansvaret att säkerställa att lagar och regler efterlevs. Det är avgörande för att såväl trygga konsument¬säkerheten, som att säkra att konkurrens sker på lika villkor.
Det finns nu positiva signaler på att förändring kan komma att ske. Nyligen publicerades en rapport från EU-parlamentet som är glädjande läsning. Rapporten slår fast att plattformar, vars affärsmodell bygger på att deras säljare finns utanför EU, ska bära ansvar med möjlighet till sanktioner om reglerna inte följs. Vi förväntar oss nu att regeringen och våra svenska EU-parlamentariker verkar för att sätta stopp för e-handelsplattformarnas VIP-behandling. Det är orimligt att gigantiska e-handelsplattformar med enorma ekonomiska muskler får en egen gräddfil på bekostnad av konsumentsäkerheten och svenska företag och jobb.
Karin Johansson, vd Svensk Handel Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter Martin Linder, förbundsordförande Unionen Anders Persson, generaldirektör Elsäkerhetsverket Linda Palmetzhofer, förbundsordförande Handelsanställdas förbund Petter Skogar, vd Fremia Jens Jacobsson, vice vd Akavia
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!