Hoppa till innehåll

E-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

ehandel-leveranser-1.jpg

De flesta varukedjor har hittills varit anpassade utifrån butikshandel. Med e-com ready sätts e-handelns förutsättningar först och logistik och förpackningar anpassas till en modern logik och logistik. Två av landets största e-handlare, Apotea och Blomsterlandet, har inom ramen för projektet genomfört förändringar kring produktens transportförpackningar för att bättre anpassa dem för inleverans till sina e-handelslager.

– När vi får leveranserna av varor till vårt lager i till exempel ett 300-pack, istället för den vanligaste storleken ett 2-6-pack, sparar vi en mängd emballage, vilket är fantastiskt för effektivitet och klimat, säger Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea och initiativtagare samt pilotföretag i projektet.

Resultatet är kostnadsbesparingar på upp till 97 procent och ett minskat klimatavtryck med upp till 77 procent.

– Resultaten är fantastiska. Med effektiva och e-handelsanpassade förpackningar kan man frigöra besparingar för såväl plånboken som för klimatet, samtidigt som arbetsmiljön förbättras, säger Andreas Karlsson, inköpschef på Blomsterlandet, som är pilotföretag i projektet.

I rapporten e-com ready presenteras också e-com ready Guidelines som i ett sjupunktsprogram hjälper e-handelsföretag och leverantörer att anpassa inleveranserna till ett e-handelslager.

– Kan vi få fler e-handelsföretag och leverantörer att använda e-com ready kan dessa resultat spridas och göra e-handeln både effektivare och mer hållbar, säger Jonas Arnberg, projektledare vid Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel.

Tidigare i mars meddelades också att Hållbar E-handel och Svensk Handel går samman i en strategisk allians med målet att leda svensk e-handel mot en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid.

– Vår ambition är att med sammanslagningen intensifiera branschens innovations- och hållbarhetsarbete, säger Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel. e-com ready är ett exempel på ett arbete vi kommer att driva vidare. Närmast ligger att få fler leverantörer till e-handeln att bli e-com ready, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Rapport: e-com ready - rapport och guidelines

Ta del av insikterna och läs mer om nätverket Hållbar e-handel på Svensk Handels hemsida.

Kontakter

Erika Svensson, Hållbarhetschef Apotea
erika.svensson@apotea.se
076-549 90 64

Andreas Karlsson, Inköpschef Blomsterlandet
andreas.karlsson@sinvest.se
031-755 73 48

Jonas Arnberg, projektledare nätverket Hållbar e-handel
jonas@hallbarehandel.org
072-571 85 75

Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel
per.ljungberg@svenskhandel.se

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
malmo.png

Svensk Handel kommenterar utredningen om stärkt trygghet i den byggda miljön

PressmeddelandeSvensk Handel är, liksom fler andra tunga aktörer, negativa till tvingande lagstiftning på området.
ringa-stold.png

En klar majoritet av stölder i butik anmäls inte

PressmeddelandeTrygghetsbarometern för det fjärde kvartalet 2024 visar att 40 procent av butikerna har utsattes för brott eller hotfullt beteende.
stilindex-vinterbild.png

Försäljningen av kläder lyfte i december

PressmeddelandeKlädförsäljningen ökade med 6,4 procent i december. Skoförsäljningen gick i motsatt riktning och backade med 6,1 procent.
20.png

Stark second hand-bransch tappade fart under Black Week

PressmeddelandeSvensk Handels Pre Loved-indikator för november 2024 visar en nedgång i den totala försäljningen inom second hand.
1-5.png

Handeln fortsatt pessimistisk inför 2025

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln avslutar året med fortsatt tunga utmaningar.
svenskt-mode-2024.png

Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör

PressmeddelandeSverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör.
debattartikel-skjutningar2-1.png

Handelns parter vill se handling mot de kinesiska onlinegiganterna

PressmeddelandeVi välkomnar det faktum att allt fler politiker tydligt markerar mot Temu och Shein och vill förbjuda denna skadliga verksamhet.
svenska-kontanter.png

Svensk Handel kommenterar kontantutredningen

PressmeddelandeDet är fullt rimligt att livsmedelshandeln och apotekens samhällsansvar förtydligades. Men Svensk Handel ser också risker.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.