Svensk Handel och Visita överklagar beslut om införande av miljözon 3

Svensk Handel och Visita har idag överklagat Kommunfullmäktige i Stockholms beslut från 6 maj som rör införandet av miljözon klass 3 i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen till förvaltningsrätten.

kungsgatan-stockholm.png

Tillsammans företräder vi 15 000 företag inom handel och besöksnäring över hela Sverige.

De huvudsakliga skälen till överklagandet är sammanfattningsvis att ärendet inte är beslutat på ett korrekt sätt, att Stockholms stad har gjort en felaktig tolkning av inom vilka områden som miljözon klass 3 kan införas samt att beslutet inte är förenligt med proportionalitetsprincipen.

– Även om överklagandet gäller Stockholm är det viktigt att vi får klarhet i regelverken. Vi vill inte att näringslivet och dess företag hamnar i en situation där 290 kommuner ges möjlighet till egna tolkningar av hur miljözon klass 3 får beslutas, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

Såväl Visita som Svensk Handel är positivt inställda till åtgärder från det allmännas sida som syftar till att bidra till en bättre miljö, och att skapa förutsättningar för en omställning som främjar en långsiktigt hållbar utveckling av samhället i ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Sådana beslut får dock inte strida mot proportionalitetsprincipen.

– Införandet av miljözon klass 3 får stora effekter på näringslivets verksamheter i relation till de starka intressena av konkurrensneutralitet och förutsebarhet. Något som kan leda till förlorade arbetstillfällen och skada våra stadskärnor. Därför väljer Svensk Handel och Visita att överklaga, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Svensk Handel och Visita yrkar att förvaltningsrätten upphäver det överklagade beslutet.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.
kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade i maj

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

student-grattis-16x9-2.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor. Totalt väntas studentr

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.