Den 10 oktober presenterade Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren, MP, planerna på att införa miljözon klass 3 i delar av Stockholms city med start den 31 december 2024. I en debattartikel riktar Svensk Handel tillsammans med ledande branschföreträdare skarp kritik mot planerna.
Att vi är mitt i en omfattande och nödvändig omställning råder det ingen oenighet om och vi står bakom grundambitionen att förbättra luftkvaliteten. Vi ifrågasätter dock om det som har presenterats är en lösning som kommer att leda till det målet. Omställningen är viktigare än symbolpolitik och nuvarande förslag riskerar att slå hårt mot näringslivet och därigenom viktiga arbetstillfällen.
Med den snäva tidplanen som är presenterad är risken stor att det kommer att saknas tillräcklig tillgång till rätt klassade fordon för att täcka de transporter som butiker, hotell och restauranger samt kontor i det utpekade området är beroende av. Oavsett blir det dyrare transporter, då elektriska lätta och tunga lastbilar är väsentligt dyrare än sina dieseldrivna motsvarigheter. Och en stor del av den tänkta nyttan kan gå om intet i och med att rutter inte längre kan optimeras. Därutöver kommer det bli fler transporter för att transportera samma mängd gods som i dag, då elektriska lätta lastbilar tappar lastvikt på grund av batterierna. Då har vi inte heller nämnt turistbussarna som inte heller skulle få tillträde. Det finns i dag inga ändamålsenliga turistbussar som lever upp till kraven i miljözonen, vilket försvårar för de som vill resa till Stockholm klimatsmart i en fossilfri turistbuss.
Som lök på laxen saknas i dag nödvändig laddinfrastruktur eller ens tillräcklig kapacitet i ledningarna. Laddinfrastruktur för tyngre fordon har dessutom andra säkerhetskrav än den för personfordon varför det blir svårt att lösa laddplatser inom aktuellt område. Om tanken är att laddning ska ske på annan plats så innebär det att andra områden och kommuner får ta kostnaderna för Stockholms ambitioner.
Den snäva tidsplanen kan också medföra att stadens ambition att city ska vara ett grönt vardagsrum där både invånare och besökare flanerar på gator och torg kan gå om intet, då det inte finns något att besöka, om varor och gods inte kan levereras i tillräcklig mängd. Kulturverksamheter, hotell och butiker riskerar därmed att få ett mindre kundunderlag med den konsekvensen att de lägger ned eller väljer att flytta. För kontorsbyggnaderna minskar attraktiviteten också betydligt om utbudet i omgivningen minskar. Parallellerna till pandemiåren är tydliga då staden tömdes på liv och stadskärnan tappade 50 procent av sin omsättning. Arbetstillfällen riskerar att gå förlorade i butiker, restauranger, hotell och kulturverksamheter. Det är branscher som är viktiga för att skapa arbetstillfällen och instegsjobb för unga och utrikes födda.
Att införa Sveriges striktaste miljözon, i det som är Sveriges näringslivstätaste kluster, riskerar att leda till snedvriden konkurrens, då villkoren för företagande i detta område försämras och fördyras jämfört med övrigt näringsliv i Stockholm, regionen och landet i övrigt. Det är därför anmärkningsvärt att det saknas såväl konsekvensanalyser för verksamheter inom området som en samhällsekonomisk analys.
Slutligen så är det, vad Lars Strömgren än önskar, inte politiken som driver utveckling och i förlängningen kommer att möjliggöra omställningen. Det är näringslivet som kommer att stå för lösningarna och vi kan lova att det inte står ett hemligt garage med fulländad teknik som gömts undan tills politiken kräver att den tas fram. Omställningen och hållbarhet är i dag en konkurrensfördel för alla företag och det är snarare en kapplöpning om att kunna presentera lösningar först.
Det hade varit mer smakfullt med en gemensam ambition där aspekter som teknikutveckling, investeringsmöjligheter och utbyggnad av nödvändig laddinfrastruktur vägts in. Då hade vi kunnat samverka för att genomföra en omställning som leder till ett bra samhälle ur både miljöns, invånarnas och näringslivets perspektiv.
Anna Wallén, näringspolitisk chef, Visita Anna Grönlund, branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag Martin Kits, chef näringspolitik och opinionsbildning, Svensk Handel Tina Thorsell, samhällspolitisk chef, Transportföretagen Thomas Byström, regionchef Företagarna Stockholms län
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!