Hoppa till innehåll

Den 10 oktober presenterade Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren, MP, planerna på att införa miljözon klass 3 i delar av Stockholms city med start den 31 december 2024. I en debattartikel riktar Svensk Handel tillsammans med ledande branschföreträdare skarp kritik mot planerna.

kungsgatan.png
Foto: Bastien Hervé / Unsplash

Debattartikel införd i SvD 231012

Att vi är mitt i en omfattande och nödvändig omställning råder det ingen oenighet om och vi står bakom grund­ambitionen att förbättra luftkvaliteten. Vi ifrågasätter dock om det som har presenterats är en lösning som kommer att leda till det målet. Omställningen är viktigare än symbol­politik och nuvarande förslag riskerar att slå hårt mot näringslivet och därigenom viktiga arbets­tillfällen.

Med den snäva tidplanen som är presenterad är risken stor att det kommer att saknas tillräcklig tillgång till rätt klassade fordon för att täcka de transporter som butiker, hotell och restauranger samt kontor i det utpekade området är beroende av. Oavsett blir det dyrare transporter, då elektriska lätta och tunga lastbilar är väsentligt dyrare än sina diesel­drivna motsvarigheter. Och en stor del av den tänkta nyttan kan gå om intet i och med att rutter inte längre kan optimeras. Därutöver kommer det bli fler transporter för att transportera samma mängd gods som i dag, då elektriska lätta lastbilar tappar lastvikt på grund av batterierna. Då har vi inte heller nämnt turist­bussarna som inte heller skulle få tillträde. Det finns i dag inga ändamåls­enliga turist­bussar som lever upp till kraven i miljö­zonen, vilket försvårar för de som vill resa till Stockholm klimat­smart i en fossilfri turistbuss.

Som lök på laxen saknas i dag nödvändig laddinfrastruktur eller ens tillräcklig kapacitet i ledningarna. Laddinfrastruktur för tyngre fordon har dessutom andra säkerhetskrav än den för person­fordon varför det blir svårt att lösa laddplatser inom aktuellt område. Om tanken är att laddning ska ske på annan plats så innebär det att andra områden och kommuner får ta kostnaderna för Stockholms ambitioner.

bensinfri_zon.svg
Den tänkta miljözonen (Bild: SvD)

Den snäva tidsplanen kan också medföra att stadens ambition att city ska vara ett grönt vardagsrum där både invånare och besökare flanerar på gator och torg kan gå om intet, då det inte finns något att besöka, om varor och gods inte kan levereras i tillräcklig mängd. Kultur­verksamheter, hotell och butiker riskerar därmed att få ett mindre kundunderlag med den konsekvensen att de lägger ned eller väljer att flytta. För kontors­byggnaderna minskar attraktiviteten också betydligt om utbudet i omgivningen minskar. Parallellerna till pandemi­åren är tydliga då staden tömdes på liv och stads­kärnan tappade 50 procent av sin omsättning. Arbets­tillfällen riskerar att gå förlorade i butiker, restauranger, hotell och kultur­verksamheter. Det är branscher som är viktiga för att skapa arbets­tillfällen och instegs­jobb för unga och utrikes födda.

Att införa Sveriges striktaste miljözon, i det som är Sveriges näringslivs­tätaste kluster, riskerar att leda till snedvriden konkurrens, då villkoren för företagande i detta område försämras och fördyras jämfört med övrigt näringsliv i Stockholm, regionen och landet i övrigt. Det är därför anmärkningsvärt att det saknas såväl konsekvens­analyser för verksamheter inom området som en samhälls­ekonomisk analys.

Slutligen så är det, vad Lars Strömgren än önskar, inte politiken som driver utveckling och i förlängningen kommer att möjliggöra omställningen. Det är närings­livet som kommer att stå för lösningarna och vi kan lova att det inte står ett hemligt garage med fulländad teknik som gömts undan tills politiken kräver att den tas fram. Omställningen och hållbarhet är i dag en konkurrens­fördel för alla företag och det är snarare en kapplöpning om att kunna presentera lösningar först.

Det hade varit mer smakfullt med en gemensam ambition där aspekter som teknik­utveckling, investerings­möjligheter och utbyggnad av nödvändig laddinfrastruktur vägts in. Då hade vi kunnat samverka för att genomföra en omställning som leder till ett bra samhälle ur både miljöns, invånarnas och näringslivets perspektiv.

Anna Wallén, näringspolitisk chef, Visita
Anna Grönlund, branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag
Martin Kits, chef näringspolitik och opinions­bildning, Svensk Handel
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef, Transport­företagen
Thomas Byström, regionchef Företagarna Stockholms län

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nina-jelver-2024-4.jpg

Kasta förslaget om högre gräns för ringa stöld i papperskorgen

DebattartikelI förra veckan aviserade Åklagarmyndigheten att gränsen för vad som utgör ringa stöld bör höjas från dagens 1 250 kronor, till 1 500 kronor.
hemelektronik.jpg

Straffa inte svenska företag – skrota elektronikskatten

DebattartikelRegeringen har vidtagit åtgärder för att stoppa osund utländsk konkurrens. Nu är det dags att ta nästa steg och slopa elektronikskatten.
sofia-debatt.jpg

Förslagen är ett hot mot den grundläggande äganderätten

DebattartikelDe förslag som nu finns på bordet innebär stora avsteg från den grundläggande äganderätten, skriver ledande företrädare från näringslivet.
martin-kits-kopcentrum.png

Nu behövs en seriös diskussion om matpriserna

DebattartikelDebatten om matpriser har åter tagit fart. Och fortfarande lika felaktigt framställs dagligvaruhandelns vinster som boven i dramat.
henrik-ekelund-och-andreas-stromberg.png

Nya kraven hotar reklambladen – och påverkar matpriserna negativt

DebattartikelKonsumentverkets nya tolkning av den nya prisinformationslagen hotar reklambladens framtid, och slår hårt mot både handel och konsumenter.
stadsbild-elisabet.png

Oansvarigt av Länsstyrelsen Kalmar län att uppmana till köpstopp

DebattartikelAtt Länsstyrelsen ihop med länets kommuner i en kampanj uppmanar till att inte köpa nya produkter under januari månad är ansvarslöst.
textil-i-lada.png

Politiken måste ta ansvar för insamlat textilavfall – satsa på forskning om uppskalning nu

DebattartikelNu måste politiken ta ansvar för att det skapas lösningar för de stora mängder insamlat textilavfall som kommer uppstå.
sofia-och-maria.png

På önskelistan: En rekordstark julhandel och stärkt konkurrenskraft

DebattartikelHandeln befinner sig i ett stålbad med lågkonjunktur, fallande konsumtion och en snedvriden konkurrens från kinesiska onlinegiganter.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.