Hoppa till innehåll

Under torsdagsmorgonen överlämnades höstbudgeten till riksdagen. Svensk Handel kan konstatera att regeringen till viss del levererar på målet att stärka hushållens köpkraft, samtidigt som viktiga sänkningar av arbetsgivaravgifter återigen negligeras.

sofia-budget.jpg
Sofia Larsen är vd på Svensk Handel

Tidigare i september presenterade regeringen ett paket vars mål är att stärka hushållens köpkraft. Paketet omfattar bland annat en förstärkning av jobbskatteavdraget och sänkt skatt för pensionärer. Åtgärder likt dessa har efterfrågats av Svensk Handel, vars medlemmar efter ett antal tuffa år är beroende av ökad köpkraft.

– Vi välkomnar att regeringen nu går från ord till handling och stärker hushållens köpkraft. Det är en nödvändighet, givet det ansträngda ekonomiska läget. Potentialen inom handeln är enorm, men för att Sverige även fortsatt ska kunna vara ett starkt handelsland krävs att politiken inser värdet av vår bransch, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Stora satsningar på forskning och innovation måste inkludera handeln

I höstbudgeten ingår även stora ökningar av anslagen till forskning och innovation. Svensk Handel vill nu se att en del av dessa anslag investeras i forskning och utveckling kopplat till handeln.

– I den transformation som handeln är inne i är behoven av forskning och utveckling stora, och de ökar för var dag. Svenska handelsföretag konkurrerar med stora internationella aktörer som investerar enorma summor på användandet och utvecklandet av ny teknik, säger Sofia Larsen och fortsätter:

Systemet för forskning och innovation behöver nu öppnas upp och anpassas till handelns villkor. Sedan 2010 har handeln endast fått 0,34 procent av offentlig forskningsfinansiering. Det är häpnadsväckande med tanke på att handeln står för 11 procent av BNP och är i starkt behov av innovation för fortsatt konkurrenskraft, säger Sofia Larsen.

Att ducka frågan om arbetsgivaravgifter hämmar svensk konkurrenskraft

Tyvärr kunde det konstateras att den viktiga frågan om sänkta arbetsgivaravgifter åter lyste med sin frånvaro i höstbudgeten. Många av Svensk Handel konkurrerar idag inte bara nationellt, utan även globalt. De höga arbetskraftskostnaderna riskerar att bidra till att svenska handelsföretag hamnar på efterkälken och att konsumtion, företagande, och jobb försvinner utomlands.

En lägre arbetsgivaravgift skulle också leda till ökade möjligheter att anställa fler eller skapa marginaler för hårt pressade handelsföretag.

– Företag inom detaljhandeln betalar 28 miljarder mer i arbetsgivaravgifter jämfört med sina konkurrenter i OECD-länderna. Vår bransch är näringslivets största arbetsgivare, och vill fortsätta vara en central del av den svenska ekonomin. Vi är därför förvånande över att regeringen, som säger sig prioritera jobb och företagande, gång på gång negligerar det stora behovet av att sänka arbetsgivaravgifterna, säger Sofia Larsen.

– Samtidigt har regeringen spänt bågen i fråga om regelförenklingar och undvikandet av överimplementering. Där har vi höga förväntningar på hur det kan minska krångel och kostnader för våra medlemsföretag.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
Stadsgata i Uppsala

Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor

PressmeddelandeDe senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen.
kund-i-kladbutik-1.jpg

Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
maria-mikkonen-1.jpg

Välkommet räntebesked från Riksbanken

PressmeddelandeTorsdagens räntebesked från Riksbanken välkomnas av Svensk Handel, som efterfrågat en dubbelsänkning under en längre tid.
mobiltelefoner.png

Second hand-försäljningen ökade under Q3

PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att begagnatmarknaden omsatte 1,3 miljarder kronor i september.
pumpor-och-familj.png

Halloweenfirandet växer – omsätter 1,6 miljarder kronor

PressmeddelandeEn undersökning från Svensk Handel visar att 64 procent av svenskarna nu planerar att fira Halloween, en ökning från förra årets 55 procent.
illustration-rapport-1-1.png

Trots ökad optimism bland handelsföretagen är verkligheten fortsatt tuff

PressmeddelandePartihandeln och dagligvaruhandeln ser något ljusare på framtiden, medan sällanköpsvaruhandeln tydligt backar.
ehi-3.png

Rejäl ökning från låga nivåer inom e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. Det är en ökning med 28 procent.
hostmode.png

Försiktig start på hösten för modehandeln

PressmeddelandeFörsäljningen av kläder ökade med blygsamma 1,3 procent i september jämfört med samma månad förra året. Skor ökade med 5,3 procent.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.